Diskuze

Téměř tři čtvrtiny Čechů jsou online

V roce 2014 mělo osobní počítač a připojení k internetu 72 % českých domácností. Stále roste obliba přenosných počítačů, doma je měla každá druhá rodina. Polovina Čechů, kteří používají internet, je registrována na sociálních sítích.

Vybavenost českých domácností informačními a komunikačními technologiemi v roce 2014 opět vzrostla, pouze 28 % domácností nemělo počítač. K internetu byly připojeny 3 miliony domácností (72 %), to je téměř o jeden milion více než před pěti lety. Nejoblíbenějším typem připojení zůstává bezdrátové wi-fi (42 % domácností).

Roste počet přenosných počítačů

Nejlépe jsou informačními a komunikačními technologiemi vybaveny domácnosti s dětmi, nejhůře domácnosti seniorů, z nichž se k internetu připojuje necelá desetina. „Poprvé v historii České republiky jsme letos zaznamenali více domácností s přenosným počítačem než s klasickým stolním počítačem. Téměř každá třetí rodina má více než jeden počítač,“ říká Romana Malečková z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. Nejvyšší rozdíly ve využívání informačních a komunikačních technologií jsou u domácností z různých příjmových skupin. „V případě domácností s nejvyššími příjmy mělo internet 97 %, což je třikrát více než u rodin s nejnižšími příjmy. Jedná se o jeden z největších rozdílů v rámci zemí Evropské unie,“ uvádí Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Internet a jednotlivci

Již téměř tři čtvrtiny Čechů v roce 2014 uvedly, že používají počítač a internet. Přesto se téměř 1,9 milionů obyvatel ČR k internetu nikdy nepřipojilo. Jedná se zejména o osoby ve věku nad 65 let. K internetu se obyvatelé ČR připojují i ze svých mobilních zařízení, např. prostřednictvím mobilního telefonu tak učinilo 29 % české populace. Obecně stále platí, že internet používají častěji muži, mladší osoby a jednotlivci s vyšším vzděláním. „Téměř všichni studenti starší 16 let používají internet, pouze 3 studenti z tisícovky internet nepoužívají. Pokud se podíváme na vysokoškolsky vzdělané osoby, tak zkušenosti s internetem má 95 % z nich,“ uvádí Romana Malečková. Doba strávená na internetu je závislá na věku respondentů. Nejčastěji Češi uváděli, že se „surfování“ věnují 1 až 5 hodin týdně. Ve skupině osob ve věku 16 až 24 let tráví na internetu šest osob z deseti více než 10 hodin týdně.

Nákupy přes internet

Více než 3,4 mil. Čechů v roce 2014 nakoupilo přes internet. Nakupování se těší větší oblibě zejména u mladších a středních věkových skupin. Pro internetové obchody jsou však stále nejzajímavější skupinou nakupujících ženy na rodičovské dovolené. Těch se nakupování prostřednictvím internetu věnuje zhruba 64 %. Pořizují nejčastěji oblečení, obuv a módní doplňky. Muži obvykle nakupují elektroniku a počítače.

Roste obliba sociálních sítí

V posledních letech výrazně vzrostla oblíbenost sociálních sítí. V roce 2014 je využívalo 37 % obyvatel ČR oproti 5 % před pěti lety. Přesto mezi 28 státy Evropské unie patřilo v roce 2013 z hlediska využití sociálních sítí až 24. pozice.

Celkově se Česká republika v mezinárodním srovnání ve vybavenosti domácností informačními technologiemi stále nachází pod průměrem Evropské unie, počtem uživatelů internetu jsme se k průměru velmi přiblížili.


02.12.2014 - Martin Mana - četlo 6809 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: