Diskuze

SappyCar: ERP řešení pro automobilový průmysl

SAP je již po mnoho let světovou jedničkou mezi podnikovými informačními systémy. Tak je i vnímán laickou veřejností, která často dělí IT řešení na ty, které nesou tuto značku a "ty ostatní". Systémy SAP dominují především v nadnárodních korporacích a velkých organizacích veřejné a státní správy. Na bázi "velkého ERP produktu" SAP Business Suite jsou však úspěšně rozvíjena také oborová řešení pro středně velké výrobní a obchodní firmy, které pod názvem SAP Business All-in-One budují a implementují téměř výhradně partnerské organizace. Jednu z nejvýznamnějších na českém trhu, společnost Aimtec a její produkt SappyCar, si představíme v 18. díle našeho pravidelného seriálu.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti Aimtec, jejich produktů a služeb ... (01.12.2010)
  2. ERP systémy SAP a hodnocení agenturou Gartner ... (01.12.2010)
  3. Architektura a hlavní technologické aspekty systému ... (01.12.2010)
  4. Hlavní vlastnosti systému a uživatelské prostředí ... (01.12.2010)
  5. Základní funkcionalita systému SAP Business All-in-One ... (01.12.2010)
  6. Odvětvové řešení SappyCar ... (01.12.2010)
  7. Štíhlá implementace a možnosti pořízení systému ... (01.12.2010)

Hlavní součásti dodávky SAP Business All-in-One

Aimtec poskytuje veškeré základní moduly, které lze naimplementovat dle standardní metodiky a nastavit pomocí nejlepších praktik nebo dodavatelské šablony (template). Samozřejmou součástí dodávky je platforma SAP NetWeaver, která kromě integrace aplikací zajišťuje propojení na produkty třetích stran. Všechny informace se tak sbíhají na úrovni NetWeaveru, včetně např. údajů o pracovnících, jejich uživatelských rolích na několika úrovních (z pohledu pracovního zařazení, personálního plánování atd.).

Další důležitou součástí dodávky je jádro systému se samotnými funkčními moduly (SAP ERP, dříve SAP R/3), které pokrývají všechny klíčové procesy průmyslové organizace (finance, controlling, nákup, prodej, zásoby, výroba) a k nim příslušné Best Practices (přednastavené procesy pro dané odvětví). V neposlední řadě tvoří koncept All-in-One související služby (návrh rozsahu řešení, neboli cílový koncept, implementace, podpora provozu dle standardní metodiky ASAP) a dodávka nezbytných komplementů (hardware, operační systém, databázová platforma, klientské prostředí atd.).

Finanční a manažerské účetnictví

SAP Business All-in-One poskytuje veškeré funkčnosti týkající se vedení hlavní knihy, Cash-flow managementu, řízení účtů odběratelů i dodavatelů, vnitropodnikového účetnictví včetně řízení nákladů souvisejících firemními projekty, jako jsou např. marketingové kampaně. Výrobní společnosti ocení komponenty pro řízení a aktivaci majetku, ať už jde o jeho externí pořízení, tedy nákup dlouhodobého majetku od dodavatele a účtování přírůstku na základě přijaté faktury, popř. dalších nákladů pořízení, nebo o aktivaci dlouhodobého majetku z vlastní výroby.

Součástí finančního a manažerského účetnictví je rovněž controlling režijních nákladů, který se zabývá plánováním, rozpočty, alokací, řízením a sledováním režijních nákladů.

Účtování ve finančním účetnictví podporuje maximální automatizaci procesu. Pokud je to možné, všechny pohyby materiálu by se měly propadat do účetnictví bez zásahu pracovníků. Zajímavostí je v oblasti v účetnictví práce s hlavní knihou. SAP umožňuje pracovat s více hlavními knihami, tzn., umožňuje vést alternativní účty a účtovat v duální měně, což každý systém neumí. Nejen, že pracuje s různými měnami, ale je schopen zásoby zaúčtovat v měně, kterou si uživatel zvolí. Tato funkce je výhodou v okamžiku, kdy společnost zpracovává výkaznictví pro mateřskou společnost v jiné měně, než společnost používá.

I když řízení financí a účetnictví nebývá obvykle hlavním důvodem pro výběr celého systému, zvláště u výrobních podniků, např. společnost Steel Center Europe si vybrala SAP právě kvůli jeho možnostem v této oblasti. Původně totiž vedla účetnictví v korunách a na konci vykazovacího období bylo nutné vše přepočítat v daném měnovém kurzu, čímž vznikaly nemalé rozdíly. V SAP nyní tato společnost účtuje souběžně v eurech podle aktuálního kurzu každý den. SAP dovoluje účtovat až ve třech měnách najednou. Vedlejší knihy umožňují také účtovat paralelně v mezinárodních standardech. Finanční účetnictví je navíc plně integrováno s vnitropodnikovým účetnictvím.

Obr. 14: Řízení a správa majetku
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Další důležitou výhodou účetnictví v SAPu je zkrácení doby uzávěrek. Již při implementaci systému mohou auditoři vyplnit sady reportů, v nichž definují své požadavky.

Řízení materiálového hospodářství a nákupu

Modul Materiálové hospodářství zahrnuje kompletní funkcionalitu pro řízení nákupu, a to od objednávkového cyklu, přes řízení jakosti a zásob materiálu, hodnocení dodavatelů, až po správu šarží, sériových čísel, účtování ve mzdě a inventury. Podstatnou výhodou takto koncipované funkcionality je, že umožní transformovat obvykle uspořádaný systém nákupní logistiky na kooperativní síť se zákazníky, partnery a dodavateli. V takto integrovaném prostředí lze dobře zpracovávat a vyřizovat objednávky a optimalizovat zásoby surovin i hotových výrobků.

SAP v této oblasti podporuje rovněž manipulace a převody zásob, vratky a subdodavatelskou správu materiálu. Komponenta Sériová čísla umožňuje sledovat každý jednotlivý kus během pohybu materiálu. Sériová čísla jsou zpracovávána na úrovni hotových výrobků. Jiná komponenta tohoto modulu, Správa šarží, slouží k řízení stejnojmenného procesu v celé společnosti, od příjmu od dodavatele po odeslání dodávky odběrateli.

Obr. 15: Seznam potřeb a zásob a jejich vyhodnocení semaforovými ukazateli
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Plánování a řízení výroby, vývoj produktu

SAP pokrývá celý proces od řízení vývoje produktů až po plánování a realizaci samotné výroby, a to ve dvou základních modulech. K řízení životního cyklu produktu slouží samostatný modul PLM (Product Lifecycle Management), který využívá funkce řízení projektů k evidenci všech nákladů a dokumentů souvisejících s vývojem. Projekt pak představuje centrální strukturu pro sběr nákladů.

Vlastní plánování a řízení výroby je součástí stejnojmenného modulu. Z hlediska odběru produkce umí SAP svou základní funkčností řídit výrobu na sklad i na zakázku. Podíváme-li se na výrobu podle spojitosti procesu, pak zvládá jak diskrétní, tak procesní produkci. Jeho typickou doménou je pak řízení sériové výroby, která je charakterizována velkým množstvím diskrétního artiklu, který je produkován v plynulém výrobním toku.

Plánování je předmětem samostatné komponenty nazvané Dlouhodobé plánování a simulace v logistice a výrobě. Proces zahrnuje přenos agregovaného plánování výroby na základě plánování objemu odbytu do Dlouhodobého plánování (LTP). V Dlouhodobém plánování se vytvoří plánovací scénář umožňující simulaci potřeb materiálu např. na základě plánu výroby. Plánované potřeby je možné zkontrolovat a případně upravit. Po akceptování simulovaných potřeb se daná potřeba přenese do aktivního plánování výrobního programu.

Obr. 16: Proces plánování výroby
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Kompletním pokrytím výrobního procesu ve veškerých návaznostech na logistiku umožňuje SAP optimalizovat výrobní plány a zároveň zohledňovat omezení dostupností potřebného materiálu a kapacit. Napomáhá integraci výroby s ostatními procesy dodavatelského řetězce, což umožní uživateli systému rychleji reagovat na změnu zakázek a další požadavky zákazníků.

Řízení prodeje a distribuce

Prodej a distribuce, tedy tok zboží od výrobce k zákazníkovi, je pokryt modulem Odbyt a distribuce. Zahrnuje kompletní objednávkový a doplňovací cyklus, včetně specialit, jako jsou prodeje s dodávkou třetí strany (s avízem i bez avíza), prodeje položek, které nejsou evidovány na skladě, nebo stažení šarže v případě, že je tato odhalena jako vadná. Modul umožňuje rovněž řídit vratné obaly, zpracování dobropisů, vrubopisů, úvěrování klientů, zpracování exportu při zahraničních kontraktech a množství dalších důležitých funkcí.

Obchodní oddělení získá díky tomuto modulu nástroje, jimiž lze výrazně zkrátit prodejní cyklus a zvýšit celkovou produktivitu. Přednastavené funkce pro distribuci zboží zákazníkům umožní zajistit dodávky a dopravu a podpořit tak optimální realizaci zakázek. Rovněž marketingové oddělení může vytěžit z Odbytu a distribuce důležité informace, které dobře poslouží zejména k udržování loajality zákazníků.

Controlling a reporting

SAP Business-All-in-One podporuje široké spektrum plánovacích procesů, prognóz a simulací. Controlling umožňuje jiný pohled na účtování než finanční účetnictví. Je dán objekty controllingu, kterými jsou buď nákladové druhy odpovídající jednotlivým účtům, nebo jsou to nově založené objekty, které chce uživatel sledovat (nákladové středisko, projekt, výrobek, interní zakázka). Pokud je systém nastaven špatně, lze controlling restartovat, výkaznictví nastavit znovu a na základě reálných účetních dokladů si je znovu zobrazit. U standardního reportingu je možnost vytvářet různé verze plánu a porovnávat je se skutečností.

Obr. 17: Vazby mezi účetnictvím, controllingem a reportingem
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

V oblasti controllingu nabízí Aimtec vlastní know-how v oblastech analýzy ziskovosti a reportování. V reportech lze zobrazovat různé pohledy na stejné dotazy, vytvořit rozvahovou výsledovku nebo účelovou výsledovku.

Podpora manažerského rozhodování, Balanced Scorecard

První úroveň podpory manažerského rozhodování tvoří standardní (modulový) reporting, který je součástí každého z modulů systému. Reporty jsou buď statické nebo v tzv. ALV sestavách. Tyto sestavy umožňují uživateli modifikovat základní vzhled a ukládat jednotlivé varianty zobrazení. Jeden report tak může v sobě obsahovat více variant zobrazení.

Druhou úroveň tvoří speciální databáze, u nichž uživatel určuje pravidla pro kumulace dokladů. Fungují nad OLAP databází, jde o malé datové kostky na úrovni modulů zahrnuté ve standardní funkcionalitě SAP. Uživatel vybere údaje, které chce v systému vidět v okamžiku, kdy jsou doklady zaúčtovány. Systém automaticky vedle standardního účetnictví naplňuje tyto speciální databáze daty a celý reporting je postaven nad těmito tabulkami. Reporting umožňuje také ABC analýzy a zobrazení v časové ose dle volitelné periody.

Nejvyšší úroveň podpory manažerského rozhodování tvoří nástroje Business Intelligence. Existují dvě zásadní technologie pro BI využívané nad SAP Business All-in-One. První je poskytována původním produktem SAP Business Warehouse, který má i vlastní prezentační vrstvu, druhou představuje SAP Business Objects, což je nový balíček špičkových nástrojů pro prezentaci a zpracování manažerského výkaznictví. Základní zdroj dat je pro oba produkty stejný, a to buď SAP, nebo externí aplikace. Business Objects a Business Warehouse Management se vzájemně doplňují.

Business Objects je produkt, který SAP získal odkoupením stejnojmenné firmy v roce 2007. Business Objects již před akvizicí patřil ke špičce mezi BI a CPM platformami. Obsahuje nástroje pro statické reporty, Excelsius pro zobrazování dat formou obrazovek s grafickými ukazateli výkonnostních parametrů (dashboards) a přednastavené modely na BSC. Balanced Scorecard může pracovat přímo nad primárním zdrojem dat, nebo jej lze napojit na datové kostky, které umožňují sledovat např. nákladovou stránku až u třech společností s různým účetnictvím současně. Systém poskytuje celkem 1 300 přednastavených datových kostek a reportů.

Obr. 18: Schéma SAP Business Intelligence
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Specifické funkční oblasti

SAP Business All-in-One se dodává se sadou rolí a oprávnění. Ty umožňují použití uživatelských nabídek a rozhraní a transakcí, které jsou nastaveny pro typické podnikové role. Jeho samozřejmou součástí jsou Revize a sledování změn, které slouží k monitorování činnosti uživatelů při pořizování dat. Již ve standardním nastavení je činnost při pořízení dat nebo dokladu sledována tak, že si lze zobrazit, která data si konkrétní uživatel zapsal nebo změnil. Systém umí ukázat jak novou, tak původní hodnotu. Tuto funkci lze zapnout tak, že kontroluje změny na každém měřitelném poli včetně starých a nových hodnot.

Organizační struktura patří k zajímavým, u mnoha jiných systémů nevídaným funkčním oblastem. Zobrazuje totiž reálné uspořádání společnosti. Organizaci si je možné představit jako účetní okruh, v němž se nacházejí různé organizační jednotky. Tyto jednotky je nutné dynamicky propojit do konsolidovaného pohledu, k čemuž právě modul Organizační struktura slouží. Správné nastavení organizační struktury může vést k úsporám, neboť některá oddělení (např. nákupní) mohou být společná pro celou společnost, a systém by měl na tyto možnosti poukázat. V jednom právním subjektu je také možné mít různé druhy ocenění. V různých závodech se mohou způsoby ocenění lišit, a tyto rozdíly umí systém SAP zpracovat a poté konsolidovat.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti Aimtec, jejich produktů a služeb ... (01.12.2010)
  2. ERP systémy SAP a hodnocení agenturou Gartner ... (01.12.2010)
  3. Architektura a hlavní technologické aspekty systému ... (01.12.2010)
  4. Hlavní vlastnosti systému a uživatelské prostředí ... (01.12.2010)
  5. Základní funkcionalita systému SAP Business All-in-One ... (01.12.2010)
  6. Odvětvové řešení SappyCar ... (01.12.2010)
  7. Štíhlá implementace a možnosti pořízení systému ... (01.12.2010)

01.12.2010 - Petr Sodomka, Dagmar Šulová - četlo 136460 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: