Diskuze

Money S5: Kvalitativní skok pro malé a středně velké podniky

Třetí díl seriálu Informační systémy pro české podniky věnujeme představení technologicky zcela nové verze podnikového informačního systému Money S5, jehož doménou je řízení ekonomických a logistických procesů firmy. Zaměříme se především na popis klíčových funkcionalit, které najdou uplatnění zejména v maloobchodních, velkoobchodních a servisních organizacích. Na konkrétních příkladech si ukážeme novinky zakomponované v tomto systému, které ocení jak běžní uživatelé, tak jeho správci.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení informačního systému Money S5 ... (14.01.2008)
  2. Technologické zázemí ... (14.01.2008)
  3. Přívětivé prostředí pro uživatele ... (14.01.2008)
  4. Rychlá orientace a hledání dat ... (14.01.2008)
  5. Propracované účetnictví a správa dokladů ... (14.01.2008)
  6. Rozsáhlé možnosti řízení skladů ... (14.01.2008)
  7. Speciální moduly a budoucí rozvoj systému ... (14.01.2008)
  8. Technologické aspekty provozu systému ... (14.01.2008)
  9. Pořízení systému a servisní služby ... (14.01.2008)

Devizou jsou moderní technologie

U zrodu nové verze Money S5 v roce 2005 stála i společnost Microsoft. Architektura a datový model Money S5 vznikaly za přímé účasti odborníků z vývojářského centra Microsoftu u Kodaně. V roce 2006 proběhly první zkušební implementace.

V květnu 2007 zvítězil produkt Money S5 v soutěži Microsoft Awards 2007 v kategorii Technology Awards.

Komerční prodej po ukončení testování nového systému byl zahájen 1. září 2007. Money S5 byl od počátku vyvíjen ve Visual Studiu 2005, a to již v jeho beta verzi. Celý první rok vývoje byl věnován napsání tzv. frameworku systému, který řeší uživatelské rozhraní, správu tisků, filtrů atp. Tento postup následně vedl k jednoduššímu způsobu programování jednotlivých částí systému. Osvědčuje se i dále při implementacích, kde výrazně zkracuje dobu vývoje speciálních modulů či nových funkcí na míru (např. vývoj zakázkových modulů pro autoservis či napojení mobilních řešení PDA na S5).

Použité technologie komentuje vedoucí projektu Jaroslav Veselý: "Záměrem bylo napsat software, který nějakou dobu vydrží. Vycházíme přitom ze zkušenosti, že vývojářský cyklus softwaru trvá mnohdy i více než deset let, důkazem je verze S3. Někteří producenti ERP a ekonomických systémů často hovoří o použití nejnovějších technologií v jejich softwaru. Mnohé z nich se však díky jádru systému, napsanému v 90. letech, omezují pouze na převod na operační systém Microsoft Windows Vista či moderní databázovou platformu klient/server. Jedná se tedy pouze o prosté přizpůsobení, nikoli skutečné využití nových technologií tak, jak jsme to učinili u Money S5."

Metadata Manager

Objekty, z nichž je celý informační systém S5 složen, jsou popsány pomocí Metadata Manageru (Editoru), a to včetně vizualizace.

Schéma systému (technologický pohled)
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Metadata Manager je určen pouze pro interní potřebu Cígler Software a jeho certifikovaných implementačních partnerů. Zákazník může tento nástroj získat a pracovat s ním pouze v případě, projde-li specializovaným školením, jako všichni implementační partneři.

Úpravu vzhledu karet, seznamů a implementaci další funkčnosti či celých nových modulů může s použitím Metadata Editoru provést buď odpovědný pracovník dodavatele či vlastní vyškolený programátor se znalostí vývojového prostředí MS Visual Studio. Metadata Editor sice vypadá na první pohled jako velmi složitá záležitost, z pohledu vývojářů se však jeví jako součást Visual Studia.

Znalosti programátora dovolují v základní úrovni přepisovat objekty popisující tvar karty, ke kterým se dostane bez jakýchkoliv potíží. Pro přidání vlastní funkčnosti, která se projeví jako nová záložka, nová položka v menu nebo položka ve stromečku, je třeba mít vyšší znalosti a zpřístupněné objekty pomocí Metadata Manageru. Ten umožní pracovat se všemi objekty systému, a to jak veřejnými, tak neveřejnými. Výstupem je vygenerovaný kód jazyka C#, se kterým může programátor dále pracovat.

Parametrizace a jazykové verze

Systém lze široce parametrizovat, přičemž některé z parametrů se nastavují při implementaci, některé jsou součástí národního řešení. V současné době je k dispozici česká a slovenská legislativa. Legislativní lokalizace je uživatelsky neveřejná a je věcí interního nastavení, zda se např. zálohová faktura vystavuje s nebo bez DPH.

Systém S5 existuje v německé, anglické, české a slovenské mutaci. Tyto verze jsou určené především pro zahraniční vlastníky firem, podnikající podle zmíněných legislativ. Systém dokáže automaticky rozlišovat, jestli se má faktura tisknout německy nebo česky, totéž platí u názvů či popisu zboží apod. Jazyková podpora je integrována do jádra systému, s výjimkou tiskových sestav – existuje vždy národní sada tiskových sestav v daném jazyce. U modulů připravovaných na míru je primárním jazykem čeština s možností dalších jazykových lokalizací.

Systém uživatelských rolí

Nastavení přístupových rolí a práv je řešeno v rámci implementace na základě implementační studie. Administrátor pak konkrétní roli vymezí oblasti přístupu a v nich povolené činnosti (např. přístup do účetního deníku – číst, přidat, opravit, mazat, zamykat nebo rozúčtovat záznamy) a dále definuje, jestli tato role může měnit přístupová práva. Uživatel je pak definován jednotlivými rolemi, které se sčítají.

Na konkrétním modulu se poté dají nastavit další možnosti, Sloupce v seznamech a Hodnoty na kartách. Zde je možné určit, které sloupce uživatel v seznamu uvidí a které budou skryty, a dále vymezit zobrazení jednotlivých polí ve formulářích, na kartách atp. Toho se využívá např. ve skladovém hospodářství, kdy se u fakturace nezobrazí nákupní ceny dané zásoby.

Uživatel si v rámci své role dokáže upravit uživatelské sloupce, např. na kartě kontaktní osoby si dokáže přidat proměnnou "barva očí" a plnit ji hodnotami. Pomocí přístupových práv lze kterémukoliv seznamu přiřadit filtr, který zobrazí uživateli pouze záznamy, vyhovující jeho podmínce. Takto se dá ošetřit situace, kdy fakturantka uvidí pouze faktury své pobočky či vybrané účty.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení informačního systému Money S5 ... (14.01.2008)
  2. Technologické zázemí ... (14.01.2008)
  3. Přívětivé prostředí pro uživatele ... (14.01.2008)
  4. Rychlá orientace a hledání dat ... (14.01.2008)
  5. Propracované účetnictví a správa dokladů ... (14.01.2008)
  6. Rozsáhlé možnosti řízení skladů ... (14.01.2008)
  7. Speciální moduly a budoucí rozvoj systému ... (14.01.2008)
  8. Technologické aspekty provozu systému ... (14.01.2008)
  9. Pořízení systému a servisní služby ... (14.01.2008)

14.01.2008 - Hana Klčová - četlo 142142 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
money 24.01.2008 23:02:12
Vyzera to dobre
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: