Diskuze

Money S5: Kvalitativní skok pro malé a středně velké podniky

Třetí díl seriálu Informační systémy pro české podniky věnujeme představení technologicky zcela nové verze podnikového informačního systému Money S5, jehož doménou je řízení ekonomických a logistických procesů firmy. Zaměříme se především na popis klíčových funkcionalit, které najdou uplatnění zejména v maloobchodních, velkoobchodních a servisních organizacích. Na konkrétních příkladech si ukážeme novinky zakomponované v tomto systému, které ocení jak běžní uživatelé, tak jeho správci.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení informačního systému Money S5 ... (14.01.2008)
  2. Technologické zázemí ... (14.01.2008)
  3. Přívětivé prostředí pro uživatele ... (14.01.2008)
  4. Rychlá orientace a hledání dat ... (14.01.2008)
  5. Propracované účetnictví a správa dokladů ... (14.01.2008)
  6. Rozsáhlé možnosti řízení skladů ... (14.01.2008)
  7. Speciální moduly a budoucí rozvoj systému ... (14.01.2008)
  8. Technologické aspekty provozu systému ... (14.01.2008)
  9. Pořízení systému a servisní služby ... (14.01.2008)

Řízení skladových karet

Skladové hospodářství, včetně nákupní a prodejní logistiky, zahrnuje v Money S5 tři úrovně. První úroveň reprezentuje položka (karta) katalogu obsahující veškeré informace o zboží nebo službě. Položka katalogu představuje výchozí záznam pro logistiku, podle které se nakupuje nebo prodává. Do objednávky a faktury pak lze zadat ručně položku, která neexistuje v žádném ceníku.

Z hlediska vlastností a zaúčtování musí mít každá karta definovaný typ – buď představuje zboží, které lze skladovat (jednoduchá karta, výrobek nebo obal) nebo je virtuální (služba, sada, komplet nebo poplatek). Sada je karta složená z jiných položek katalogu, skladovatelných i virtuálních, jednoduchých i složených, nemá však vlastní zásobu. Cena sady se přitom rovná součtu prodejních cen jednotlivých komponent. Komplet je podobný sadě, pouze má vlastní cenu (typicky "bundle"). Výrobek má vlastní zásobu i cenu. Obal je opakovatelně použitelný produkt, držený v majetku podniku, který se připojuje k jiným kartám jako příslušenství.

Každá položka katalogu může dále mít kartu zásoby, a to podle toho, zda se skladuje nebo neskladuje. Každá položka také může mít jednu nebo více ceníkových karet. Seznam katalogu zobrazuje detaily ke kartám, např. dodavatele, složení, počet zboží na jednotlivých skladech, ceníkové ceny, rezervace atp. Kartu lze uživatelsky upravit např. propojením na produkt třetí strany, ze kterého se budou načítat data, a to bez nutnosti programování.

Na kartě katalogu je možno zadat i alternativy neboli náhrady zboží. Systém dokáže nabídnout jiné zboží za to, které není skladem. I k jednoduché kartě nebo službě lze přidat příslušenství, zahrnující automaticky dodávané věci, jako je bonus, dárek ke zboží nebo také odpad nebo obaly. Je možné zvolit, zda příslušenství ovlivňuje cenu či ne. Obaly lze vést rovněž na speciální skladové kartě. Záložka složení reprezentuje kusovník, a je připravena na vazby pro výrobu.

Ukázka vzhledu karet (Faktura vydaná, Firma, Položka katalogu)
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Na kartě katalogu je možné dále definovat konkrétního dodavatele z adresáře dodavatelů. Do systému lze vstoupit i prostřednictvím EDI komunikace (EDI je šablona nad obecnou XML komunikací). Skrze ni lze načíst dodavatelský ceník a stejně tak vlastní ceník pro konkrétního odběratele zveřejnit. Primárním formátem vstupního i výstupního ceníku je XML. Systém umožňuje také rezervaci zboží z nákupní na prodejní objednávku včetně možnosti automaticky vygenerovat objednávky na primárního dodavatele, pokud zásoby klesnou pod určitou míru. Generování probíhá na základě nastaveného výpočtu zásoby a doby dodání.

V současnosti je také řešena problematika nahlížení dodavatelů na stavy zásob, speciálně u automobilového průmyslu. Obvykle se realizuje skrze webovou nadstavbu, která komunikuje s daty on-line.

Jeden z pohledů na rezervaci zboží
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Skladová evidence Money S5 má zakomponovanou podporu výrobních čísel, šarží, obalů, poplatků a dalších položek, přičemž podporuje více měrných jednotek. Na pozadí systému se automaticky přepočítávají různé nakupované a prodávané jednotky. Rozlišují se jednotky logistické a fyzikální a lze mezi nimi definovat jakékoliv vztahy.

Pro sklady je možné nastavit i tzv. produktové klíče, což je controllingová dimenze. Zavedením produktového klíče lze vyfiltrovat různá zboží s tímto příznakem. Většinou je používají zákazníci pro práci s akcemi, kdy vygenerují zboží, které chtějí do akce.

Martin Cígler, ideový tvůrce systému Money S5, komentuje jeho možnosti v oblasti řízení logistiky takto: "Snažili jsme se poskytnout obchodním společnostem nadstandardní vlastnosti v oblasti skladů (šarže, varianty, výrobní čísla, více jednotek, náhrady karet, vazba na Point-of-Sales systémy). Příkladem je evidence zboží na hlavní kartě a k tomu vedené podřízené karty, odlišené např. velikostí a barvou, které Money S5 automaticky vygeneruje ve všech nebo vybraných kombinacích variant. Tato funkcionalita je přizpůsobena jiným prodejním systémům velkoobchodů, kde je vyžadována karta pro každou variantu zboží a může být dále vázána až na jednotlivé nákupní či prodejní ceníky jednotlivých dodavatelů a odběratelů."

Ceníky bez omezení

Logistika Money S5 nabízí také funkcionalitu pro nákupní i prodejní ceníky, jejichž počet není žádným způsobem omezen. Ceníky lze navázat např. na konkrétní velkosklady, které mají velký počet dodavatelů a odběrateli jsou velké řetězce. U zboží je možné definovat parametry dodavatele, tzn. standardní nákupní cenu, množstevní slevy a další podmínky (doba dodání), logistické proměnné, jako jsou čárové kódy apod. Těchto proměnných může být u jednoho zboží pro daného dodavatele neomezený počet. Totéž lze použít pro stranu odběratele, kdy se zadá cena zboží pro konkrétní řetězec s čárovými kódy, nalepenými na vyhrazeném místě, jak je to vyžadováno. V rámci dokladu lze tyto informace zadat i v digitální podobě. Ceníky se dají nachystat dopředu včetně nastavení data platnosti, např. pro potřebu sezónních slev. K požadovanému datu se tak zboží automaticky přecení a není to třeba sledovat.

Karta ceníku zboží
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Centrální nákup je ošetřen přístupovými právy a schvalovacími mechanismy. Hodnocení dodavatelů je jednoúčelově obsaženo ve vertikále pro autoservisy. Obecně ale zatím není v systému zakomponováno, a do budoucna jeho vývoj Cígler Software předpokládá ponechat na implementačních partnerech s potřebnou podporou v jádru systému.

Čárové kódy

Na kartách katalogu je možné vést více čárových kódů, protože zásoby zboží lze evidovat pod různými čárovými kódy různých dodavatelů. Při vyhledávání zboží se používají zařízení typu čtečka čárového kódu, kdy se hledá v jejich seznamu, a následně se odkáže na konkrétní katalog. Pokud zařízení najde více katalogů, nabídne výběr. Problematika čárových kódů se běžně řeší u počítačových firem prodávajících hardware. Zde je potřeba zajistit výměnu interního kódu výrobce za vlastní kód prodejce.

Kromě seznamu vlastních čárových kódů může velkoobchod vyžadovat seznam svých katalogů – vlastních názvů zboží vytištěných na faktuře a dodacím listu. Velkoobchod navíc může mít několik poboček a každá může opět vyžadovat své kódy, názvy, ceníky. Zboží je tak dodáváno pod různými vlastními čárovými kódy a katalogy pro různé odběratele. Jiné použití téhož představuje prodej zboží s českým názvem do zahraničí. V systému lze nastavit i takovou podrobnost, kdy každý odběratel má svůj vlastní formulář, přes který zboží prodává. Systém dokáže tedy zabezpečit nastavení a tisk správného kódu a názvu tak, aby se o to nemusel nikdo starat. Zde totiž dochází ke ztrátě času a vzniká nejvíce chyb.

Jednoduché řízení kontaktů

Modul Adresář obsahuje všechny kontakty bez rozdílu typu (dodavatele, zákazníky atd.). Pomocí přístupových práv se dají omezit zobrazované karty, a to tak, že např. pracovníkům nákupu se zobrazují pouze odběratelé. Karty kontaktů jsou nastaveny skrze filtry, protože často je dodavatel i odběratelem, a má tedy jen jednu kartu. Kontaktní karta adresáře může být automaticky při připojení na internet zkontrolována prostřednictvím systému ARES nebo VIS na IČ a DIČ.

Stromová struktura se vyskytuje i u adresáře – např. firma Cígler Software, dále pobočky Cígler Software Uherský Brod, Plzeň atd. Podobně je tomu u dealerské sítě, která má své dealery po celé republice. Jednoduše tak lze vyhodnocovat potřebné informace, např. faktury poboček či faktury mateřské organizace atd.

Oblast logistiky lze dále rozvinout pomocí navázání na specializovaná řešení typu SRM (Supplier Relationship Management) či CRM. V současnosti je systém propojen na Microsoft Dynamics CRM.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení informačního systému Money S5 ... (14.01.2008)
  2. Technologické zázemí ... (14.01.2008)
  3. Přívětivé prostředí pro uživatele ... (14.01.2008)
  4. Rychlá orientace a hledání dat ... (14.01.2008)
  5. Propracované účetnictví a správa dokladů ... (14.01.2008)
  6. Rozsáhlé možnosti řízení skladů ... (14.01.2008)
  7. Speciální moduly a budoucí rozvoj systému ... (14.01.2008)
  8. Technologické aspekty provozu systému ... (14.01.2008)
  9. Pořízení systému a servisní služby ... (14.01.2008)

14.01.2008 - Hana Klčová - četlo 141712 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
money 24.01.2008 23:02:12
Vyzera to dobre
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: