Diskuze

Ensemble: Jak zrealizovat integrační projekt

Doposud jsme v seriálu Informační systémy pro české podniky představovali standardní softwarová řešení. Čtvrtý díl bude tak trochu výjimkou, neboť nabídne pohled na integrační platformu - ucelený soubor moderních technologií určený k rychlé a komplexní realizaci integračních iniciativ v podnicích. Právě takovouto komplexní platformu reprezentuje Ensemble - prostředek pro vytváření nových strategických obchodních řešení, která využívají funkcionalitu stávajících aplikací, umožňují plánování nových obchodních postupů a integrují data napříč celým podnikem. Podívejme se blíže, jak lze takovýto prostředek využít a co užitečného může organizacím přinést.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení integrační platformy Ensemble ... (03.06.2008)
  2. Hlavní východiska integrace ... (03.06.2008)
  3. Hlavní témata integrace ... (03.06.2008)
  4. Jak uskutečnit integrační projekt ... (03.06.2008)
  5. Vlastnosti a přínosy univerzální integrační platformy ... (03.06.2008)

Jak integrovat s Ensemble

Každý integrační projekt Ensemble je unikátní. Lze jej zrealizovat za relativně nízké náklady ve srovnání s využitím jiných postupů nebo dokonce pokrytím novým rozsáhlým softwarovým balíkem typu SAP. Hlavním výchozím předpokladem je propracovaná celopodniková a informační strategie a jasně deklarovaná podpora managementu k realizaci projektu. Dále je třeba, aby klientská organizace disponovala alespoň dvěma pracovníky (s ohledem na zastupitelnost), kteří dokážou zvládnout práci v Caché a Ensemble studiu a zároveň se dobře vyznají ve fungování, resp. procesech organizace. Ensemble studio slouží k modelování podnikových procesů v grafické či skriptové podobě, k definování tříd popisujících zprávy, služby a transformace a též k implementování kódu v podobě metod tříd či samostatných modulů. Vše, co pracovník v Ensemble studiu vytvoří, je automaticky uloženo do vícerozměrné databáze ve formě metadat popisujících třídy. Caché studio je pak určeno k rychlému vývoji především serverových komponent aplikací.

Školení pro pověřené pracovníky je rozděleno na dvě až tři části a trvá zhruba 14 dní. Dále třeba počítat přibližně se třemi měsíci, než bude schopen vyškolený uživatel ve vývojovém prostředí Caché vytvářet smysluplnou práci. Poté následuje instalace samotného Ensemble a týdenní školení přímo na práci s Ensemble studiem. Pracovník dostane přiděleného konzultanta dodavatelské společnosti, který ho vede při práci. Pak může být zahájen proces samotné integrace, který je v závěru předveden zástupcům dodavatelské společnosti, aby provedli jeho verifikaci.

Příklad integračního projektu – nemocnice

Nemocnice potřebovala propojit procesy, které se týkají používání přenosných zařízení na měření tepu, do celého provozu nemocnice. Tento projekt byl jedinečný tím, že tři pracovníci nemocnice uměli perfektně pracovat databázovým strojem Caché. Jako dlouholetí programátoři dobře znali podstatu technologie. Proto bylo pouze potřeba vyškolit je na práci v Ensemble. Školení trvalo týden a již po měsíci byly k dispozici první výsledky vývoje a integrace.

Společnost InterSystems přidělila nemocnici jednoho konzultanta, který strávil s vyškolenými pracovníky jeden týden. Po čtyřech měsících již bylo možné předvést vedení nemocnice hotovou aplikaci. Úplně izolovaný systém, který dosud na oddělení řídil vydávání zařízení na měření tepu, stahovaní naměřených dat a jejich ukládání, byl změněn tak, že mu byla "vnucena" veškerá identifikace každého pacienta tak, aby nemusela být znovu do něj zadávána.

Celý proces je spouštěn rozhodnutím lékaře, že je potřeba toto měření provést, posláním pacienta na kardiologické oddělení. Ve chvíli, kdy jsou na tomto oddělení načtena požadovaná data, žádající lékař získává první neautorizované výsledky, aby si je okamžitě mohl prohlédnout a spustit navazující procesy a workflow vedoucí k autorizaci výsledků a vypracování zprávy od lékaře – kardiologa specialisty, který byl za měření odpovědný. Žádající lékař se poté dozvídá, že měření bylo odsouhlaseno a co obsahuje vypracovaná zpráva. Všechny tyto údaje jsou následně uloženy do datového skladu.

Příklad integračního projektu – knihovna

Záměrem univerzitní knihovny bylo zjednodušit práci s novým čtenářem zakomponováním všech potřebných interakcí do knihovního systému. Popišme si nejprve, jak fungovala interakce se čtenářem "postaru". Nový čtenář si před příchodem do knihovny může vyplnit své údaje předem na webu. Po svém příchodu do knihovny o tom informoval registrační pracovnici, která si mohla vyvolat daný záznam, opsat čtenářem zadané údaje z webové stránky do knihovního systému a založit si tak kartu nového čtenáře. Se stejnou registrací pak čtenář mohl jít k další registrační pracovnici a uplatňovat studentskou slevu. Příslušná pracovnice pak byla nucena tytéž údaje přepsat do dalšího systému, který evidoval studenty a uplatněné slevy.

Dále v knihovně fungoval ještě další systém, který se zabýval čtenářskými finančními konty. Do něj studentům přicházely na konta prostředky na kopírování. Při kopírování student sdělil číslo svého konta, počet stránek, adresu, kterou měl v rámci svého konta evidovanou a odeslal ji e-mailem jako soubor ve formátu PDF. Studenti mají určité množství stránek kopírované zdarma. Ostatní čtenáři si předplácí určitý obnos na toto konto. Roztříštěnost těchto systémů nutilo zadávat uživatele, resp. pracovníky knihovny opakovaně zadávat tytéž údaje.

K jejich integraci bylo využito platformy Ensemble. Výsledkem je, že když nový čtenář vyplní webový formulář a u registrace své číslo, pak všechny knihovní systémy tyto údaje automaticky převezmou. Registrační pracovnice je pouze odsouhlasí. Na systém je také přímo napojená webová kamera, která vytvoří fotografii na čtenářský průkaz.

Příklad integračního projektu – distribuce elektrické energie

Distributor elektrické energie se zabýval problémem, jak vyřešit práci s velkým množstvím specializovaných smluv. U malých odběratelů tento problém nemá, neboť s nimi uzavírá standardní smlouvy, které lze velmi rychle a poměrně přesně statisticky vyhodnocovat. Podle druhu smlouvy lze přesně vyhodnotit náklady i výnosy plynoucí z těchto vztahů. U velkoodběratelů jsou smlouvy vytvářeny ad hoc. Vzhledem k měnícím se podmínkám není distributor u stovek specializovaných smluv schopen určit, zda se mu vůbec vyplácí tímto způsobem odběrateli energii dodávat. Náklady na individuální vztahy se zákazníky jsou totiž podstatně vyšší než náklady na obsluhu rozsáhlého segmentu malých klientů za stejných podmínek. Distributor tak byl schopen za daná období pouze zjistit, zda je jeho činnost celkově profitabilní a jaký je stav hospodaření při obsluze malých klientů.

Ensemble tedy v tomto případě posloužil k tomu, aby bylo možné automaticky vyhodnotit a ohlídat profitabilitu všech druhů smluv. Výsledkem je vytvoření podkladu, který napomůže rozhodnout, zda ponechat nebo změnit smlouvu s každým konkrétním velkoodběratelem.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení integrační platformy Ensemble ... (03.06.2008)
  2. Hlavní východiska integrace ... (03.06.2008)
  3. Hlavní témata integrace ... (03.06.2008)
  4. Jak uskutečnit integrační projekt ... (03.06.2008)
  5. Vlastnosti a přínosy univerzální integrační platformy ... (03.06.2008)

03.06.2008 - Petr Sodomka - četlo 79797 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: