Diskuze

Exact Synergy Enterprise: Řešení pro manažery v první linii

V páté části seriálu Informační systémy pro české podniky opět představíme netradiční softwarové řešení, tentokrát půjde o Exact Synergy Enterprise. Tento informační systém je natolik unikátní, že jej nelze zařadit do žádné ze známých kategorií podnikového softwaru. Není primárně určen k integraci a řízení ekonomiky, výroby a dalších interních procesů, jako ERP systémy. Nepatří ani do světa CRM, který svou funkčností výrazně přerůstá. Podívejme se, k čemu a jak lze toto softwarové řešení využít a jakým typům organizací a uživatelů může přinést největší užitek.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení Exact Software a jeho produktového portfolia ... (24.08.2008)
  2. Exact Synergy Enterprise a jeho koncepce ... (24.08.2008)
  3. Uživatelské rozhraní a přizpůsobivost systému ... (24.08.2008)
  4. Workflow a řízení dokumentů ... (24.08.2008)
  5. Řízení vztahů se zákazníky, nákupu a prodeje ... (24.08.2008)
  6. Finance, reporting a kontrolní mechanismy ... (24.08.2008)
  7. Řízení lidských zdrojů ... (24.08.2008)
  8. Řízení projektů ... (24.08.2008)
  9. Přínosy a rizika Exact Synergy Enterprise ... (24.08.2008)

Řízení financí, podpora SOX a konsolidace finančních dat

Řízení financí je nedílnou součástí každé organizace, ať již je zaměřena na ziskovou nebo neziskovou činnost. Exact Synergy Enterprise pokrývá funkčně v této oblasti vytváření finančního plánu, rozpočtování, řízení výdajů, kombinaci lokální kontroly s centrálním řízením, finanční konsolidaci uvnitř rozsáhlých organizací, reporting, vytváření podkladů pro predikci, sledování a řízení výkonnosti podniku. Přibližme si stručně ty vlastnosti a funkce, které podporují dokumentovatelnost podle SOX (Sarbanes–Oxley Act), což může být prospěšné společnostem, které mají pobočku v USA, nebo jsou pobočkou mateřské firmy sídlící ve Spojených státech či musejí SOX z nějakého důvodu vyhovět (např. evropské auditorské firmy, které pracují s americkými klienty).

Exact Synergy Enterprise umí automaticky vytvářet finanční reporty v reálném čase. Příkladem mohou být finanční výkazy na konci měsíce, prodejní dokumentace navázaná na řízení vztahů se zákazníky, stav pohledávek, reporty o schválených či neschválených výdajích, reporty o rozpočtech, účetních zápisech a cash flow, přehledy o splatnosti faktur se souvisejícími záznamy o dodavatelích atd.

Aplikace rovněž umožňuje vytvořit interní kontrolní mechanismy pro finanční řízení a reporting v celé organizaci. Manažeři mohou stanovit pevná pravidla, díky nimž lze přesně a bezchybně sledovat veškeré informační toky v organizaci. Mohou rovněž vybudovat takovou strukturu podnikových procesů, která bude reflektovat schvalování výdajů, workflow pro práci s certifikáty a důležitými dokumenty, automatizaci informačních toků při finančním řízení. To vše umožní včas odhalovat a odrážet případné finanční nesrovnalosti či pochybení.

Obr. 9: Nabídka funkcí pro řízení financí
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)


Exact Synergy Enterprise je velmi silný nástroj také při konsolidaci finančních dat. Umožňuje totiž kombinovat centrální řízení s lokálními kompetencemi poboček. Vytváří a sjednocuje finanční data pro účely podrobných analýz a umožňuje jejich automatický sběr na úrovni transakcí za využití internetu jako hlavního komunikačního kanálu. Architektura aplikace a intuitivní uživatelské prostředí je hlavním předpokladem k tomu, aby uživatel systému mohl jedním kliknutím získat dokonalý přehled o finanční situaci na pobočkách či jejich hospodářských střediscích.

Příklad: Jak registrovat a analyzovat výdaje

Předpokládejme, že obchodník vaší společnosti chce navštívit dodavatele v USA. Za tímto účelem si domluvil schůzku s kontaktní osobu v sídle dodavatelské firmy. Potřebuje zkontrolovat blížící se dodávku pro vaši firmu a projednat ceny. To bude vyžadovat let do USA. Obchodník sám o sobě, potřebuje pouze letenku a zajištěné ubytování, ve firmě však existují pracovníci, kteří uvítají další podrobné informace. Finanční oddělení chce vědět, jak vznikají jeho výdaje a za jakými účely, oddělení nákupu musí zajistit letenku a ubytování a nadřízení manažeři by rádi sledovali, jak se jeho cesta vyvíjí.

Obchodník před svou cestou vyplní v Exact Synergy Enterprise požadavek na registraci nákupu letenky a ubytování. To umožní dalším manažerům získat relevantní informace o jeho služební cestě. Požadavek se zařadí do workflow nadřízeného manažera. Jakmile je schválen, oddělení nákupu může zajistit vše potřebné, co je v jeho kompetenci. Obchodník přitom může ve svém uživatelském profilu sám zjistit, zda oddělení nákupu již vidělo požadavek či dokonce uhradilo letenku a rezervovalo ubytování. Vše stačí ověřit na jedno kliknutí v systému. Ihned po zakoupení letenky zadá oddělení nákupu příslušné informace do požadavku a vyřídí související finanční náležitosti.

Po dokončení této činnosti je požadavek řádně zaregistrován. Pokud se chce finanční oddělení podívat na výdaje, které z něho vyplývají, pak může použít standardní sestavu pro pivotní analýzu (Workflow/Sestavy/Pivotní analýzy). Pivoting (nebo také crosstabbing) umožňuje "otáčet" datovou krychlí, tj. měnit úhel pohledu na data. To znamená, že finanční manažer může prohlížet reálné výdaje v závislosti na různých proměnných – co již bylo schváleno managementem, kolik výdajů připadá na sledovaný objekt (letenky) atd.

Obr. 10: Pivotní analýza výdajů
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)


Příklad: Jak fakturovat a účtovat, máme-li k dispozici Exact Synergy Enterprise

Objednávky i faktury je možné tvořit jak v ERP systému, tak v Exact Synergy Enterprise, který běží nad ním. Uživatel připojí nabídku v PDF nebo DOC souboru a vloží do procesu fakturace. Pracovník odpovědný za fakturaci vystaví příslušný doklad, který je propojen na kartu zákazníka a případně také na předpověď prodeje. Přes propojení na variabilní symbol faktury lze vstoupit přímo na tento doklad a zjistit, jak byl daný obchodní případ fakturován, včetně možnosti ověření objednávky nebo smlouvy, která bude přiložena jako dokument. Prokliknutím je pak možné vidět, jak je faktura zaúčtována v ERP systému.

Organizace užívající Exact Synergy Enterprise mohou vystavovat faktury a účtovat buď v ERP systému nebo přímo v této aplikaci. Nejedná se ale o její standardní funkcionalitu. Pokud je v rámci obchodního cyklu připojeno IČO, datum zdanitelného plnění, datum splatnosti, tak má uživatel k dispozici všechny relevantní údaje a může vygenerovat formulář vydané faktury. Poté si účetní tuto fakturu jako transakci přetáhne do ERP systému a zaúčtuje ji.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení Exact Software a jeho produktového portfolia ... (24.08.2008)
  2. Exact Synergy Enterprise a jeho koncepce ... (24.08.2008)
  3. Uživatelské rozhraní a přizpůsobivost systému ... (24.08.2008)
  4. Workflow a řízení dokumentů ... (24.08.2008)
  5. Řízení vztahů se zákazníky, nákupu a prodeje ... (24.08.2008)
  6. Finance, reporting a kontrolní mechanismy ... (24.08.2008)
  7. Řízení lidských zdrojů ... (24.08.2008)
  8. Řízení projektů ... (24.08.2008)
  9. Přínosy a rizika Exact Synergy Enterprise ... (24.08.2008)

24.08.2008 - Petr Sodomka - četlo 133069 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: