Diskuze

ABRA G4: ERP řešení bez hranic

Společnost ABRA Software nazývá svůj ERP systém G4 jako "Unlimited ERP". Zda je toto označení oprávněné a systém poskytuje skutečně vysokou úroveň škálovatelnosti, flexibility a neomezenosti rozvoje, odpovíme v následujícím, již šestém dílu našeho seriálu. Kromě charakteristiky univerzálnosti řešení a výhod, které poskytuje svým uživatelům i organizaci jako celku, nabídneme také několik konkrétních příkladů praktického využití systému a jejich stěžejní přínos pro podnikovou praxi.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení ABRA Software a jejího produktového portfolia ... (28.02.2009)
  2. Architektura systému a její výhody pro uživatele ... (28.02.2009)
  3. Uživatelské prostředí a hlavní rysy práce se systémem ... (28.02.2009)
  4. Základní funkcionalita a moduly systému ... (28.02.2009)
  5. Plánování a řízení výroby ... (28.02.2009)
  6. Detailní pohled na řízení zakázkové výroby ... (28.02.2009)
  7. Pořízení systému, implementace a servisní služby ... (28.02.2009)

Hlavní technologické aspekty

Systémy ABRA jsou vyvinuty v prostředí Delphi. Plně podporují technologii klient/server a jejich architekturu výrobce označuje jako třívrstvou. Základ tvoří databázový server, a to buď Firebird (G1 až G3) nebo Oracle (G4). Server může být provozován pod operačními systémy Linux nebo Microsoft Windows (od verze NT výše).

Druhou vrstvou architektury je aplikační server, který zprostředkovává komunikaci:

  • mezi běžnými klienty (uživateli) ERP systému,
  • v rámci otevřeného rozhraní od "nevizuálních" klientů, kteří ve spojení s aplikačním serverem využívají OLE technologii,
  • vzdálených klientů se serverem přes webové služby a externí aplikace.

Třetí vrstvu představují "tlustí klienti" nebo tzv. "vzdálení klienti" a externí aplikace. Na straně uživatele jsou podporovány operační systémy Microsoft Windows. Při implementaci G1 a G2 se všechny tři vrstvy architektury obvykle instalují na jeden server dohromady, u vyšších systémů se používá pro každou vrstvu odlišný hardware.

Obr. 1: Třívrstvá architektura ERP systému ABRA G4
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)


Logika systému a způsoby komunikace

Aplikační server "géčtyřky" disponuje svou vlastní vnitřní logikou. Ta upozorňuje klienta, např. v případě vystavování faktury, kdy uživatel ukládá jednotlivé položky, zda je vůbec možné tyto položky uložit či zda systém potřebuje další informace pro založení faktury.

V případě externího klienta je zapotřebí externí aplikace, která komunikuje s aplikačním serverem prostřednictvím OLE technologie. Tato komunikace neprobíhá typickým způsobem, jak je to běžné u jiných ERP systémů – tedy tak, že uživatel otevře databázi a zapíše informaci, kterou následně uloží.

Komunikace se odehrává prostřednictvím objektů. Uživatel zadá příkaz na založení příslušného objektu, naplní jeho řádky a data uloží. V tomto okamžiku logika systému vyhodnotí, zda je vše v pořádku a v případě nesrovnalostí danou operaci nepovolí. Tímto je zaručeno, že je příslušná faktura 100 % konzistentní tak, jako v případě klasického uložení do databáze přes ERP systém. To znamená, že uživatel může vystavit plnohodnotně fakturu v externí aplikaci, jakou je např. Microsoft Excel, a ta se přes OLE technologii bezpečně uloží v databázi ERP systému.

ABRA G4 zatím nepodporuje nasazení technologie tenkého, resp. nulového klienta. Disponuje však technologií webových služeb. Ty lze využít prostřednictvím doplňku k webovému serveru Apache, který prostřednictvím serveru webových služeb, aplikačního serveru a modulu Webové služby zpřístupňuje požadovaná data či funkce systému G4. Např. společnost oXy Online napojila svůj elektronický obchod do systému ABRA právě prostřednictvím webových služeb. Uživatelé systému tak mohou bez přímého vstupování do systému ABRA vystavovat faktury a vést další evidenci přímo v prostředí aplikace elektronického obchodu.

Obr. 2: Webové služby v ERP systému ABRA G4
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)


Offline přístup k systému

ABRA G4 umožňuje přístup prostřednictvím externích mobilních zařízení, a to v režimu offline. Příslušný uživatel ale musí disponovat speciální aplikací, která dovolí synchronizovat dané zařízení s centrálním serverem systému.

Příklad: Praktické uplatnění offline přístupu

V době vysokorychlostního internetu se může zdát, že offline přístup již nenajde praktické uplatnění. Někteří uživatelé, např. provozovatelé čerpacích stanic, ale offline přístup využijí. Systém ABRA G4 k tomu nabízí možnost tzv. replikací. Vysvětleme si jejich fungování na základě technické dokumentace společnosti Oracle, která poskytuje databázový stroj pro tento ERP systém.

Replikace představuje proces kopírování a údržby databázových objektů ve více databázích, které společně tvoří distribuovaný databázový systém. Změny aplikované na jednu část jsou zachyceny a uloženy lokálně před posláním a aplikováním na každou vzdálenou lokaci. Replikace poskytuje uživateli rychlý lokální přístup ke sdíleným datům a chrání dostupnost dat z aplikací, protože existují alternativní možnosti přístupu k datům. Pokud se jedno z míst stane nedostupným, uživatel může pokračovat s dotazem nebo změnou dat ve zbývajících místech.

Replikace jsou tedy výhodné v případě, kdy pobočky nemají spojení s centrálou společnosti, nebo je toto spojení slabé. Příkladem jsou čerpací stanice, které nemohou zastavit provoz, pokud by se přerušilo spojení s centrálou. Každá z čerpacích stanic tvoří tzv. datové hnízdo a disponuje vlastní databází. Tato hnízda v síti si vzájemně posílají logy, které zabezpečují oboustrannou synchronizaci databáze přes centrálu společnosti. Logy si mohou posílat v různých časových intervalech na základě FTP spojení. Když tato replikace dat proběhne, je na každém z hnízd k dispozici kompletně celá databáze.

Obr. 3: Replikace v ERP systému ABRA G4
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)


A jak funguje celý systém z pohledu aplikace a datového přenosu? Při vystavování dokladů má každá z čerpacích stanic přidělenou vlastní číselnou řadu a ABRA G4 zaznamenává tvorbu těchto dokladů. Tento log tvorby dokladů ABRA G4 odešle na centrálu společnosti, která jej zopakuje a vytvoří stejný doklad. Není tudíž přenášena celá databáze, tvoří se pouze rozdílové změny. Neposílají se ani data, posílá se pouze postup, jak tato data vznikla.

Jakmile je příslušný doklad vytvořen na centrále společnosti, pobočka již nemá možnost do něj vstupovat. S dokladem může pracovat pouze pracovnice na centrále společnosti, která jej může stejným způsobem zaslat zpět na pobočku.

Jak přejít na vyšší verzi během jednoho dne

Architektura produktové řady Gx je typická především tím, že umožňuje bezproblémový přechod z implementované verze systému na vyšší, a to díky datovému modelu, který je u všech řešení stejný. Důležitou podmínkou je rovněž plná datová kompatibilita a stejné ovládání. Zákazník se tak může rozhodnout pro implementaci té verze produktu, která mu vyhovuje jak funkčností, tak z hlediska nákladů. Pokud se v budoucnu rozhodne pro přechod na výkonnější a robustnější verzi, pak je pro něj implementace relativně snadnou záležitostí.

Nejprve se provede záloha dat, nainstaluje se vyšší produktová řada a v případě potřeby se následně vymění databázový systém (Oracle místo Firebirdu). Jakmile je obnovena záloha dat nástroji ABRA, může zákazník plynule pracovat ve vyšší verzi systému. Nejmarkantnější změnu představuje přechod z G3 na G4. Oracle Database je schopna obsloužit daleko více současně pracujících uživatelů než platforma Firebird, kterou využívají ostatní verze G1 až G3. Samotná implementace je tedy záležitostí několika minut až hodin v závislosti na objemu zálohovaných dat. Vzhledem k plné kompatibilitě řady Gx odpadají problémy s přizpůsobením systému, školením, změnou zaběhnutých pracovních postupů, konverzí dat a dalšími obvyklými atributy upgradu.

Tato vlastnost patří k hlavním konkurenčním výhodám řady Gx, umožňuje totiž minimalizovat celkové náklady na vlastnictví a maximalizuje ochranu investic do informačního systému.

Příklad: Přechod na G4 ve společnosti Stavmat IN

Společnost Stavmat IN – Slovensko, je od roku 2006 uživatelem systému ABRA G3. Společnost je významným velkoobchodním i maloobchodním prodejcem stavebních hmot na Slovensku. Během dvou let se počet současně pracujících uživatelů zněkolikanásobil na cca 100, velikost databáze (Firebird) dosáhla 4 GB a rychlost odezvy se stala úzkým místem celého systému. Bylo více než nutné přejít na systém ABRA G4.

Přechod byl uskutečněn velmi hladce v průběhu jednoho víkendu, kdy byl na nový hardware nainstalován databázový server Oracle a systém ABRA G4. Dále proběhla záloha dat systému G3 a obnova dat do systému G4. Když v pondělí ráno uživatelé spustili své "ABRY", mohli bez jakéhokoliv školení díky shodnosti uživatelského rozhraní systému G4 a G3 ihned normálně pracovat. Dnes (prosinec 2008) pracuje v systému ABRA G4 současně 165 uživatelů a velikost databáze (Oracle) je cca 10 GB.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení ABRA Software a jejího produktového portfolia ... (28.02.2009)
  2. Architektura systému a její výhody pro uživatele ... (28.02.2009)
  3. Uživatelské prostředí a hlavní rysy práce se systémem ... (28.02.2009)
  4. Základní funkcionalita a moduly systému ... (28.02.2009)
  5. Plánování a řízení výroby ... (28.02.2009)
  6. Detailní pohled na řízení zakázkové výroby ... (28.02.2009)
  7. Pořízení systému, implementace a servisní služby ... (28.02.2009)

28.02.2009 - Eva Vořechová, Petr Sodomka - četlo 112585 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: