Diskuze

QAD: Špičkové řešení pro průmyslové podniky

Podnikové řešení QAD Enterprise Applications patří do první desítky světového ERP trhu. Jeho tvůrce, americká společnost QAD šla nejprve cestou definování cílových odvětví, na něž se posléze zaměřila při vývoji svého ERP produktu. Podařilo se jí tak vytvořit detailně propracovanou funkcionalitu pro vybrané obory podnikání, kterou dnes oceňuje více jak 6 000 zákazníků po celém světě. V 9. dílu našeho seriálu si představíme nejen možnosti tohoto systému, ale i nejvýznamnější projekty, které v ČR a SR realizovala společnost Minerva, významný implementační partner QAD pro region střední a východní Evropy.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti Minerva a systému QAD ... (05.06.2009)
  2. Představení systému QAD Enterprise Applications ... (05.06.2009)
  3. Jak se řídí firma na světové úrovni ... (05.06.2009)
  4. QAD - lídr v automobilovém průmyslu ... (05.06.2009)
  5. Řízení výroby a logistiky ... (05.06.2009)
  6. CRM, řízení dopravy, servisu a další užitečné funkčnosti ... (05.06.2009)
  7. Zkušenosti z oborových implementací ... (05.06.2009)
  8. Implementační a servisní služby ... (05.06.2009)

Strojírenství a slévárenství

V oblasti strojírenství a metalurgie podniká jeden z největších zákazníků Minervy, společnost Unex. V době, kdy ještě firma existovala samostatně, realizoval krizový management jako jedno z prvních opatření investici do informačního systému. QAD byl napojen na historicky používaného řešení APS. QAD provede MRP plánování, ve kterém vyhodnotí poptávku, zohlední technologii, optimalizace nastavené k artiklům, zásoby, rozpracovanost a materiál na cestě a vygeneruje příkazy k výrobě a požadavky na nákup. Příkazy jsou vstupem do APS plánování, které zajistí přesnější plán v čase do omezených kapacit a takto zpřesněný plán vrátí do QADu pro následné řízení výroby. Spolupráce obou systémů funguje na principu nočních dávek, z důvodu velkého množství artiklů a operací, které se pohybují ve statisících.

Vizí společnosti Unex při pořizování systému bylo, aby umožnil pokrýt chod společností, které se do budoucna stanou předmětem akvizice. Tato situace nastala v r. 2006, kdy Unex zakoupil firmu Moravská železárna.

Poté se akvizice uskutečnily na Slovensku, výrobní závod ve Snině (Unex Slovakia) a také ve slévárenském podniku, Prakovské oceliarské spoločnosti.

Řízení slévárny je obecně pro každý informační systém oříšek. Zásadním problémem je fakt, že i když je znám požadavek na výsledek, dopředu nelze říci, co se přesně vyrobí. Vznikne-li produkt odlišné povahy než určoval požadavek, musí systém umět vzniklou situaci ošetřit. Minerva byla v této společnosti úspěšná díky referenci ze slévárny Metal Steel v Dubnici nad Váhom (dříve Metalurg), kde QAD kompletně řídí slévání široké škály speciálních směsí.

Velmi podobný průběh implementace jako v Unexu byl aplikován také ve společnosti PPS, kde bylo navíc Minervou nasazeno APS Preactor. Obdobné řešení je nyní implementováno rovněž ve společnosti VOP 025 v Novém Jičíně, zaměřené na specializovanou výrobu a opravu tanků. Výroba se odvíjí v intencích klasické strojírenské výroby, jako je svařování a kompletace. U opravy vojenských vozidel se často stává, že předem není známa závada. Opravárenský podnik tedy nemůže dopředu ani objednat náhradní díly. Proto se musí provést kompletní rozbor vozidla, představující kontrolu tisíce položek a testování všech funkčních součástí. Poté se zjistí závada a naplánuje oprava.

Složité řízení výroby je uplatněno také u společnosti Sklostroj, vyrábějící na zakázku velká zařízení na výrobu skleněných lahví. Součástí výrobní linky je mj. pec a formy pro lahve, výstup představují lékovky, láhve na pivo apod.

Spotřební a nábytkářský průmysl

V oblasti spotřebního průmyslu ukončila Minerva nedávno implementaci QAD u největšího výrobce barev, společnosti Colorlak. Její součástí je dnes také Ecolak, výrobce fasád a Pantercolor, distribuční síť pro ČR a SR, zahrnující okolo 20 středisek s vlastními sklady a regionálními prodejci. Od r. 2009 začaly všechny tři společnosti pracovat "naostro" v jednom systému.

Mezi další zajímavé reference patří nábytkářská firma Jitona. V Jitoně byla provedena implementace QAD (tehdy MFG/PRO) již v roce 1998. Společnost postupně přešla na částečný outsourcing (On Demand řešení) a v roce 2004 se rozhodla pro plný outsourcing informačního systému. Tento přístup byl zvolen i pro společnost Tusculum, kterou Jitona odkoupila a v níž byl rovněž nasazen ERP systém QAD. V rámci integračního projektu byla provedena konsolidace do jedné databáze. Následně se Minerva stala poskytovatelem veškerého hardwaru a personální obsluhy.

Minerva umí velmi dobře zúročovat nabyté zkušenosti u dalších zákazníků stejné nebo podobné vertikály. Příkladem může být další projekt kompletního outsourcingu. Tentokrát se jednalo o výrobce dřevěných podlah Magnum Parket. Již během několika týdnů se podařilo Minervě připravit řešení implementace a poté bylo provedeno opět kompletní On Demand řešení.

Minerva uspěla také u výrobce kovového nábytku, společnosti metal design slovakia. Management byl zprvu překvapen množstvím procesních změn, po čase se však ukázalo, že činnosti, na které byli ve firmě zvyklí, se dají dělat jinak a podstatně lépe. Díky provedeným procesním změnám byla společnost metal design schopna splnit požadavek svého švédského majitele, který očekával od implementačního projektu zkrácení termínů dodávek ze tří na jeden týden.

Specifikem společnosti metal design je B2B komunikace se švédskými partnery (v Rakousku, Německu apod.). Do QAD jsou načítány jejich elektronické požadavky jako speciální objednávky, které prochází odpovědná osoba a tvoří z nich zakázku. Před dvěma lety byl navíc zřízen velkosklad, aby se skříně a ostatní produkty nemusely vozit do Švédska, a odtud rozvážet zpět po Evropě. Tento sklad řídí plně automatizovaný QAD Warehousing, a to včetně systému čárových kódů. Implementace systému QAD se navíc promítla také do změny přístupu k hodnocení pracovníků. Bylo zavedeno odměňování dělníků podle výsledků firmy, což mělo vliv na výrazný pokles nemocnosti.

Potravinářství: obor v němž rozhoduje každý evidovaný haléř

Mezi prestižní zákazníky, dlouhodobě pracující s QAD, patří společnosti Hamé Babice a Madeta. Hamé byla velkou korporací samostatných akciových společnosti (Babice, Podivín, Otma, Mařatice, Kunovice, Hamé Slovakia) již v době, kdy Minerva vyhrála výběrové řízení. Hamé se však rozrůstala i do zahraničí a nyní zaměstnává až 2 000 pracovníků. Důvodem pro výběr nového ERP systému byly problémy s finančním a logistickým řízením takto rozsáhlého holdingu. Důležitým požadavkem byla také hodnověrnost poskytovaných informací, zejména o stavu zásob a dále potřeba pružné reakce na sílící tlak potravinářských řetězců na cenu, logistiku a komunikaci. Vše komplikoval fakt, že každá společnost vyrábí jiný druh výrobku, který je potřeba skladovat a jeho skladování optimalizovat. Některé produkty je nutné skladovat centrálně a distribuovat jako celý sortiment, na což navazuje řešení přesunů zboží a finančního přeúčtování.

Obr. 15: Grafický přehled o stavu zásob
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Z těchto důvodů se vedení společnosti Hamé rozhodlo uskutečnit jedno z největších a nejnáročnějších výběrových řízení, které kdy vůbec v českých podnicích proběhlo. Ve výběru se ocitlo celkem 28 ERP systémů. Ke každému z nich shlédli odpovědní pracovníci prezentaci dodavatele, takže celá procedura trvala jeden rok.

Pilotním místem projektu byly Babice, kde probíhá masná výroba, a kde byla provedena kompletní implementace včetně přímého reengineeringu. Konzultanti se snažili procesy nejprve změnit a poté automatizovat tak, aby bylo zavedení systému pro firmu co největším přínosem. Ve všech společnostech bylo zavedeno EDI. Poté co "základ" systému fungoval, byly spouštěny další speciální moduly včetně přímé podpory obchodníků v terénu (SFA) a prodeje. Obchodník může do systému např. v prodejně zaznamenávat informace o vlastním i konkurenčním zboží Výhodou systému QAD je napojení cenotvorby na B2B.

Systém QAD umožňuje podrobnou cenotvorbu každé položky, a to na základě přesných informací o nákladech, jejich vývoji, plánové a výsledné kalkulaci na šarže. K řízení cenotvorby je možné využívat podrobně nastavený a upravený controlling a speciální nástroj, tzv. "dynamická cenotvorba". Ta reprezentuje cenová pravidla, definovaná ve vazbě na zákazníka, skupinu nebo typ výrobku (vyjmenovaná cena, sleva, přirážka, akce). Obsahuje rovněž velké množství výjimek. Při tvorbě nabídky či objednávky systém vyhledá všechna platná pravidla, kterých může být potenciálně nekonečné množství, a ty definovaným způsobem kombinuje, dopočítává a stanovuje nejlepší cenu.

Obr. 16: Dynamická cenotvorba v systému
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

QAD byl dále nasazen také v Hamé Rusko a stal se jedním z prvních zahraničních systémů v této provenienci, který fungoval kompletně včetně účetnictví dle ruské legislativy bez jakýchkoliv nadstaveb. Podobně proběhla implementace i v Hamé Rumunsko.

Specialitou masné, sladké výroby i výroby zeleniny jsou rozdílné způsoby definice receptur s obrovským důrazem na plánové a zejména skutečné kalkulace, včetně jejich simulace a ošetření sezónních výkyvů. Sladit cenu a kvalitu je jedna z nejdůležitějších věcí pro úspěch na tomto trhu, proto vedení Hamé kladlo silný důraz na skutečné kalkulace.

Specifika pekárenské výroby

Největší pekárenská skupina ve střední Evropě, United Bakeries, působící v ČR, SR a Maďarsku, je dalším z prestižních zákazníků Minervy. V současnosti má kolem čtyř tisíc zaměstnanců ve všech třech zemích a přibližně 21 pekáren. Na počátku vzniku společnosti byla fúze dvou největších pekáren v ČR, Odkolek a Delta. Obě se již v roce 2004 pustily do výběrového řízení, a to i vzhledem k plánované expanzi do ostatních zemí.

Do výběrového řízení vstupoval management s podobnou vizí jako vedení Hamé – uřídit svou skupinu firem kvalitním a spolehlivým ERP systémem. S tímto cílem se pustil do implementačního projektu, který ve svém oboru je svou velikostí, rozsahem a nároky unikátní v celém regionu střední Evropy. Přístup do systému využívá 1 000 uživatelů.

Systém QAD např. umožňuje denně pořizovat 10 000 objednávek, přičemž každá z nich obsahuje přibližně 15 řádků. Celkový počet vytvořených dokladů k prodeji, faktur a dodacích listů, dosahuje až 8 milionů ks za rok.

V rozměrech takto velké společnosti je nemyslitelné jakékoli zpoždění nebo problém s informačním systémem. Extrémní nároky proto byly kladeny na zabezpečení, zálohování a dostupnost. Vše bylo podřízeno centralizaci. V současnosti systém běží na dvou serverech (v ČR a SR), každý má své diskové pole, které je dostatečně zabezpečeno v „mirroring“ režimu. V ČR je navíc k dispozici záložní systém s replikovanou databází, a to pro případ kritické situace, požáru nebo havárie. Data jsou k dispozici všem uživatelům v reálném čase.

Implementace proběhla nejprve ve slovenských provozovnách. Náběh ostrého provozu byl naplánovaný na 1. 1. 2007, současně však proběhla fúze ostatních společností a všechny procesy, nastavení a parametry systému byly proto velmi rychle uzpůsobeny organizační struktuře nové skupiny. Procesy v systému byly nastaveny tak, aby bylo možno zjednodušeně zadávat a získávat informace ve srozumitelné formě, jak pro pekaře, tak i dopravce.

Pekárenská a obecně i potravinářská výroba je specifická především rychlou obrátkou a tedy požadavkem na rychlý tok výrobků, dat a dokladů. Proto i v této společnosti, podobně jako v dalších potravinářských firmách, byla použita dynamická cenotvorba. Upraveno bylo také uživatelské rozhraní pro obsluhu zahrnující jen numerickou část klávesnice. Cílem této úpravy bylo zajistit zrychlenou evidenci velkého množství objednávek.

Zajímavou součástí implementace bylo plánování a optimalizace rozvozových linek. Výrobky se obvykle rozváží 3x denně a k převozu do prodejen jsou nakládány přímo z výrobní linky. V této fázi často dochází ke zpožděné evidenci. Systém proto musí umět v průběhu noci zboží vyexpedovat a evidenci provést až v ranní směně. S tím souvisí i konsolidace velkého množství stránek vydaných faktur a dodacích listů, protože fakturace u rychloobrátkového zboží probíhá jednou za týden nebo i delším časovém intervalu podle dané legislativy. Většina z nich je pořád ještě tištěna a posílána poštou. EDI komunikace funguje spíše jen s velkými zákazníky.

Obr. 17: Schéma plánování a optimalizace rozvozových linek
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

V systému jsou zahrnuty také reexpedice a redistribuce specializovaných výrobků, které se vyrábí jen v určitých provozovnách, ale každá pekárna zaváží svůj region celým sortimentem. Mezi pekárnami proto dochází k přesunům výrobků, které je potřeba řídit.

Dalším z řady specifických požadavků v pekárenském oboru je evidence a řízení vratných obalů. United Bakeries požadovala v této oblasti asi 20 specialit, které byly do QAD všechny naprogramovány na míru. K těm hlavním patří sledování obalového konta na každého zákazníka tak, aby byla vždy dostupná informace o tom, kde se nachází jaká přepravka, kolik přepravek dluží konkrétní odběratel, kolik jich vrací, jaký je jejich pohyb při přepravě atd. Mnoho pekáren má navíc své vlastní přepravky, které jsou odlišeny barvou, a proto je nelze mezi sebou zaměňovat, naopak: je nutné sledovat jejich tok a zajistit navrácení správných typů jejich majitelům.

Plánování objemu výroby jednotlivých pekáren je založeno na prognóze prodeje. Systém dokáže vypočítat budoucí objednávky, ještě před jejich skutečnou realizací a upozorňuje obchodníka na odchylky. V United Bakeries je zaveden i centrální nákup, zejména pro hlavní ingredience jako je mouka nebo koření.

Výroba a prodej nápojů

Nápojový průmysl se z hlediska požadavků na funkcionalitu ERP systému překrývá v řadě věcí s potravinářskou výrobou, a to např. v oblasti řízení vratných obalů. Výroba nápojů je ve srovnání s ostatními vertikálami a možnostmi QAD poměrně jednoduchá a dobře zvládnutelná. Jejím základem je proces míchání, do něhož vstupují položky, které není třeba definovat v kusech nebo v hmotnostních jednotkách. Na vstupu se pracuje s koncentrací výchozí látky a velikostí dávky podle výrobního zařízení. Systém pak propočítává, kolik vznikne hlavního a vedlejších produktů a na ně vytváří kalkulace. Ke kalkulacím se stanoví tzv. rozpad, z něhož vyplyne, že např. hlavní produkt jako výsledek procesu bude vázat 80% nákladů.

Plán výroby vypočtený metodou MRP II vychází z kapacity balící linky, hodinové výkonnosti a časů nutných na přestavění linky při přechodu z jednoho výrobku na druhý. Vznikne hrubý plán s datem a objemem výroby, který se převede na balící linky s důrazem na propočty maximální efektivity. Protože změna plánu balení může mít dopad i do výroby směsí (sirupů), dojde znovu k přeplánování na tuto první etapu.

Míchání směsí se eviduje včetně tzv. zpětných odpočtů, kdy systém na základě vyrobené dávky spočítá příslušné složky podle norem. Pro účely controllingu a zjištění odchylek se často používá na vstupu speciálně definovaný mezisklad (cisterna), měří se vstup do něj a výstup se následně počítá podle zpětných odpočtů. Po provedení průběžné inventury (obvykle 1x měsíčně) na tomto meziskladu se pak pro controlling zjišťují údaje za inventurní období, nikoliv za výrobek. Čím častěji se kontrola provádí, tím více se výsledek blíží hodnocení výrobku.

Výroba může končit tiskem etikety s čárovým kódem a jejím lepením. Do systému se následně snímá skutečná šarže. O stupeň výš stojí tisk etiket šarží přímo ze systému, které přesně odpovídají číslům výrobních příkazů. Pro evidenci zboží ve skladu se používá klávesnice, radiofrekvenční terminály nebo kamery.

V systému QAD lze řídit i tzv. private labels, a to jako samostatný artikl. V kusovníku je tak podchycena etiketa, která k nim patří, případně rozdílné balení, podle nichž lze plánovat.

Modul výroby počítá i se strukturalizací obalů, takže lze definovat vratný obal pro množství výrobku, který dále spadá do jiného vratného obalu (např. se definuje 0,7 litru limonády do jedné lahve, 20 lahví do jedné bedny a 50 beden na jednu paletu). Pokud zákazník objedná určité množství lahví nebo litrů, systém dopočítá obaly a navrhne počty pro expedici. Obaly mohou být navíc různého druhu např. evidenční, fakturovatelné nebo zálohové, s čímž umí QAD pracovat, resp. řídit jejich evidenci a fakturaci.

Zdravotnická výroba

Poslední důležitou oblastí, na níž se Minerva soustřeďuje, je zdravotnická výroba. Pod tímto názvem se skrývá výroba materiálů, nástrojů a pomůcek pro zdravotnická zařízení zároveň s farmaceutickou produkcí. Na první pohled nevypadá toto spojení jako zcela běžné, nicméně požadavky na systém jsou u obou výrob velmi podobné. Jedná se o procesní i diskrétní výrobu, jejíž pokrytí nabízí QAD v jednom softwarovém balíku. Závisí pouze na zákazníkovi, kterou z nich pro své potřeby využije.

Farmacie má rovněž řadu společných rysů s potravinářstvím. Ke společným požadavkům patří možnost rozšířeného sledování exspirace či podpora dosažení GMP (správná výrobní praxe), což je důležitý soubor legislativních pravidel, která jsou závazná pro výrobce léčiv. Ten musí zajistit takový průběh výroby a všech souvisejících procesů, aby mohl klientům garantovat kvalitní, účinná a bezpečná léčiva.

K významným zákazníkům Minervy z oblasti zdravotnické produkce patří společnost Spofa-Dental, která se orientuje na výrobu nekovových dentálních materiálů. Spofa-Dental nasadila systém QAD již v roce 1995, kdy měla 3 pobočky a 290 zaměstnanců. Hlavními přínosy implementace bylo zavedení centrálního plánování, nákupu a expedice. Výrazně se také zvýšila průchodnost výrobou, zpřesnilo se sledování šarží a zprůhlednily náklady na výrobek. Za hlavní přínos lze označit prokazatelný pokles zásob o 23%, a to po třech měsících plánování v systému. Dnes má společnost za sebou dva upgrady. Kvalitu tohoto řešení ocenil při podrobném auditu americký fond Riverside Central Europe Fund, který se v roce 1998 rozhodl do společnosti Spofa-Dental investovat.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti Minerva a systému QAD ... (05.06.2009)
  2. Představení systému QAD Enterprise Applications ... (05.06.2009)
  3. Jak se řídí firma na světové úrovni ... (05.06.2009)
  4. QAD - lídr v automobilovém průmyslu ... (05.06.2009)
  5. Řízení výroby a logistiky ... (05.06.2009)
  6. CRM, řízení dopravy, servisu a další užitečné funkčnosti ... (05.06.2009)
  7. Zkušenosti z oborových implementací ... (05.06.2009)
  8. Implementační a servisní služby ... (05.06.2009)

05.06.2009 - Hana Klčová - četlo 128792 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: