Diskuze

Microsoft Dynamics NAV pro dovozce a prodejce automobilů

Microsoft Dynamics NAV patří k nejčastěji nasazovaným světovým ERP systémům v českých podnicích. Původně dánský software, známý pod názvem Navision, využívá více jak 770 českých organizací, počet implementačních partnerů dosáhl počtu 40. Rozsáhlá partnerská síť dlouhodobě vytváří zázemí pro rozvoj NAV. Aby posilovali svou konkurenceschopnost, vyvíjejí jednotliví partneři různá oborová řešení. Jedno z těch nejlepších si představíme v 11. díle našeho seriálu.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti Axiom SW a Microsoft Dynamics NAV ... (13.09.2009)
  2. Představení oborového řešení Automotive Business Solution ... (13.09.2009)
  3. Řízení importu vozidel ... (13.09.2009)
  4. Řízení prodeje automobilů ... (13.09.2009)
  5. Leasing, velkoobjemový prodej a shrnutí přínosů řešení ... (13.09.2009)

Automotive Business Solutions a jeho tržní potenciál

Mezi úspěšně certifikovaná řešení se v roce 2008 zařadilo i Automotive Business Solutions (ABS) společnosti Axiom SW, určené především pro dovozce a prodejce automobilů. Již od počátku bylo jasné, že chtějí-li jeho autoři působit na tak úzkém tržním segmentu, pak budou nutně muset překročit hranice ČR. Řešení bylo proto kompletně lokalizováno nejen do češtiny a slovenštiny, ale rovněž do anglického jazyka.

Přímo je ABS dodáváno pouze zákazníkům v ČR. Klienti z ostatních zemí jsou oslovováni prostřednictvím partnerské sítě Microsoftu, která představuje významnou autoritu doporučující vhodného a seriózního partnera pro danou zemi. Jádro systému tedy vyvíjí společnost Axiom SW, dodává rovněž inovace aplikace a řídí její rozvoj. Prodej a implementaci zajišťuje lokální partner Microsoftu v dané zemi.

Společnost má obchodní partnery ve více než desítce zemí, zejména ve střední, východní a západní Evropě. Nové aktivity vyvíjí také na Blízkém východě a v Perském zálivu. Dokladem úspěšného partnerství je např. mezinárodní implementace části řešení ABS ve společnosti AAA Auto v Maďarsku a Rumunsku. Část systému pro importéry (ABS IMS) se implementuje také v Holandské společnosti AutoBinck a jejích dceřiných firmách Maďarsku, nebo Slovinsku. Aktuálně byla dokončena implementace ABS IMS ve společnostech M Motors CZ a M Motors SK (import Mitsubishi pro Českou a Slovenskou republiku).

Základní funkcionalita a principy ABS

Řešení ABS je určeno pro import, maloobchodní a velkoobchodní prodej nových i ojetých osobních, užitkových i nákladních automobilů. Obsahuje také nástroje a funkcionality pro řízení dalších činností úzce spjatých s prodejem automobilů, jako je servis, operativní a finanční leasing nebo pojištění. Celé řešení je proto rozděleno do jednotlivých hlavních řad ABS IMS (import), ABS DMS (dealeři), ABS LS (leasing). Každá z těchto hlavních řad obsahuje množství dalších modulů, které zajišťují plnou podporu jednotlivých dílčích procesů jako např. autoservis, autosalon, komunikace, atd. V oblasti maloobchodu je řešení orientováno na dealerské společnosti dodávající auta koncovému zákazníkovi (vztah importér – prodejce – zákazník). V oblasti velkoobchodu nabízí speciální nástroje pro importéry vozidel (vztah výrobce – importér – prodejce).

Jádro systému ABS obsahuje základní nastavení z hlediska vozidel, zejména pak číselníky a importy, které slouží pro ostatní moduly (definice vozů, výbavy atd.). Jednotlivé oblasti NAV a ABS pak vyžadují vlastní konfiguraci. V rámci celého řešení je prosazován princip maximálního využití standardních funkcí NAV.

Co bylo využito z Microsoft Dynamics NAV

Jako příklad převzetí některé ze standardních funkčností z NAV je možno uvést např. tzv. Centra odpovědnosti, která vývojáři rozšířili a upravili podle požadavků dealerů. Centra odpovědnosti jsou používaná např. u prodejce automobilů v Praze s více pobočkami či autosalony. Poskytují víceúrovňové zabezpečení přístupu a práv. Zatímco odpovědní pracovníci v centrále mohou sledovat veškeré operace společnosti, lidé na pobočkách pracují pouze s vlastními doklady a omezenými číselnými řadami, přístupy apod.

Systém ABS dále využívá tradiční Dimenze, jednu z nejsilnějších zbraní NAV, což jsou předdefinované entity (značka modelu, pořadové číslo, VIN – Vehicle Identification Number atd.). Záznam o každém automobilu, bude-li vyvolán v jakékoliv části systému, je díky dimenzím automaticky provázán s ostatními entitami, např. prvotními doklady se kterými je daná obchodní operace spjata. Samotné dimenze pak slouží především k tvorbě nejrůznějších typů analýz, např. pro rozbor obchodních případů a to jak v rámci NAV, tak s použitím obecně známých nástrojů Microsoft Excel.

Obr. 1: Analýza servisu za využití MS Excel
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Z páté verze NAV byly převzaty některé nové funkce. K nim patří možnost nadefinování šablon v MS Word a jejich plnění přímo ze systému, např. pro tisky smluv. Dále se využívají standardní funkcionality pro schvalování, které potřebám prodejců automobilů plně dostačují. Podobně je tomu při správě dokumentů u menších zákazníků. Těm bývá nabídnuta standardní funkcionalita v podobě tzv. sponky. Klienti s většími nároky pak používají modul DMS (document management system), vytvořený společností Axiom SW.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti Axiom SW a Microsoft Dynamics NAV ... (13.09.2009)
  2. Představení oborového řešení Automotive Business Solution ... (13.09.2009)
  3. Řízení importu vozidel ... (13.09.2009)
  4. Řízení prodeje automobilů ... (13.09.2009)
  5. Leasing, velkoobjemový prodej a shrnutí přínosů řešení ... (13.09.2009)

13.09.2009 - Hana Klčová - četlo 91356 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: