Diskuze

Microsoft Dynamics NAV pro dovozce a prodejce automobilů

Microsoft Dynamics NAV patří k nejčastěji nasazovaným světovým ERP systémům v českých podnicích. Původně dánský software, známý pod názvem Navision, využívá více jak 770 českých organizací, počet implementačních partnerů dosáhl počtu 40. Rozsáhlá partnerská síť dlouhodobě vytváří zázemí pro rozvoj NAV. Aby posilovali svou konkurenceschopnost, vyvíjejí jednotliví partneři různá oborová řešení. Jedno z těch nejlepších si představíme v 11. díle našeho seriálu.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti Axiom SW a Microsoft Dynamics NAV ... (13.09.2009)
  2. Představení oborového řešení Automotive Business Solution ... (13.09.2009)
  3. Řízení importu vozidel ... (13.09.2009)
  4. Řízení prodeje automobilů ... (13.09.2009)
  5. Leasing, velkoobjemový prodej a shrnutí přínosů řešení ... (13.09.2009)

Obchodní cyklus importu vozidla

Samostatný modul určený pro importéry - ABS IMS (Importer Management System) - se dělí na čtyři samostatné oblasti, které jsou kompletně integrovány do prostředí NAV. Lze jimi řídit nejen import a obchod s automobily, ale také s jinými dopravními prostředky.

Obr. 2: Importérský modul ABS IMS v prostředí NAV
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

ABS IMS obsahuje kompletní pokrytí obchodního cyklu dovozu vozidel. Přitom podporuje komunikaci v elektronické podobě, která obvykle probíhá prostřednictvím webového portálu. Pro importéra tak vznikají prodejní objednávky, pro dealera naopak nákupní. Nyní se podívejme, jak funguje obchodní cyklus importu automobilů.

Obr. 3: Webové rozhraní pro importéry
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

K transportu vozidel se často používá námořní doprava. Poté co jsou vozy vyskladněny v přístavu, uloží se do systému jejich seznamy, tzv. "packing lists". Objednávka se nikdy nevykrývá celá, nýbrž postupně podle toho, jak se vozidla dováží. Jakmile automobily projdou celním řízením, účtují se na sklad. Následně dochází k propojení na dopravní služby, které jsou připraveny v přístavu. Následují dopravní příkazy pro transport vlakem nebo po silnici, včetně sledování stavu přepravy, její lokalizace apod. Následně se zaúčtuje nákupní faktura k vozům a dodatečné náklady spojené s dodávkami. Poté dochází k proclení a vozy jsou předány prodejci. Podobně funguje obchodní cyklus také u náhradních dílů a schvalování garancí.

Jak dostat nový automobil k zákazníkovi?

Problematika importu nových automobilů je předmětem modulu Nové vozy. Obsahuje řešení komunikace s výrobcem, předobjednávky od dealerů a následnou distribuci vozidel. Tato část systému obsahuje také významné funkce sloužící ke zpracování bonusů pro prodejce. Výše bonusu se odvíjí od plnění nasmlouvané kapacity na odběr vozů (měsíčně, kvartálně nebo ročně).

Obchodní cyklus mezi importérem a výrobcem funguje následovně. Importér objednává typ automobilu, nikoliv konkrétně definované vozy. Poté co jsou vozidla přivezena, jsou jim přiděleny dané parametry, dostávají VIN (Vehicle Identification Number) a v systému se vytváří konkrétní karta sledování vozu. Tato karta je základním pracovním nástrojem mapujícím životní cyklus vozidla. Obsahuje řadu informací týkající se nákupu, celních realizací, prodeje. Technická část karty je využívána v oblasti náhradních dílů, eviduje technické parametry vozu, výbavu apod. Mnoho z těchto údajů je upřesňováno přímo výrobcem.

Obr. 4: Karta sledování vozu
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Nový model vozu znamená pro importéry evidovat v systému tisíce záznamů dokumentujících všechny možné kombinace výbav podporované v dané zemi a souvisejících údajů o náhradních dílech, typech servisních prací apod.

S čím dále pracují importéři?

V ABS IMS modulu je celá řada dalších důležitých funkcionalit, bez nichž se importéři neobejdou. Patří k nim např. Transfer vozů, pro řízení dovozu a distribuce automobilů od importéra. Transfer se uskutečňuje přes tzv. lokace (definované sklady) a má dvě vazby. První z nich směřuje na sledování, aby bylo možno určit polohu vozu v každém okamžiku, a druhou je návaznost na pojištění.

Modul Cenotvorba slouží importérovi pro stanovování cen vozu, modelu, barvy, výbavy a speciálních edicí pro danou zemi. Tato část vychází z ceníků, které jsou součástí standardní funkcionality NAV.

Obr. 5: Ceníky pro importéry
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Důležitou součástí je rovněž řízení náhradních dílů do cílové země a jejich distribuce prodejcům. Modul Náhradní díly je postaven na řízení skladů z NAV. Zahrnuje také funkčnosti pro náhrady a záměny. Vývojářům se podařilo úspěšně modifikovat Kartu náhradního dílu, k níž byli vytvoření průvodci (Wizards) napomáhající při její tvorbě. Karta obsahuje povinná pole, která musí být vždy vyplněna včetně dalších kontrolních mechanismů.

S řízením náhradních dílů je úzce provázán modul Reklamace, který zajišťuje také veškerou komunikaci k daným položkám.

Obr. 6: Karta náhradního dílu
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Řízení slev

Další důležitou úpravu si vyžádal import náhradních dílů a ceníků včetně nastavení slev (tzv. řádkové slevy v NAV). Slevy je možné definovat nejen procentuální sazbou, ale i vlastními položkami pro výpočet. Částku slevy tak lze kalkulovat z položek, které mají evidovaný kód slevy podle toho, kým byla sleva poskytnuta. Zákazník tedy nedostává slevu na auto jako celek, ale např. bonus 5 % od výrobce, 5 % od importéra, který vyhlásil akci na daný model, a 10 % od dealera. Zákazníkovi je tak poskytnuta 20 % sleva, která se v systému rozpadá na tři položky patřící vždy příslušnému subjektu. Prodejce, který komunikuje s koncovým zákazníkem a musí mu poskytnout slevy všech partnerů navázaných na daný obchodní případ, pak jednotlivé slevové položky, jež neposkytl sám, dostane vrácené zpět.

Podnikání v oblasti dovozu a prodeje automobilů ale funguje tak, že slevy se za určité období kumulují a výrobce je pak podle zvyklostí vyplácí – např. 1x ročně. Prodejce si proto vytváří finanční rezervu, k čemuž mu slouží přesná evidence v informačním systému. Výrobci automobilů pracují s bonusy různým způsobem a jejich stanovování mohou v průběhu roku měnit. K tomu musí být informační systém dobře přizpůsoben. Prodejce se neobejde bez toho, aniž by měl vše podchyceno, spočítáno a elektronicky sledováno s vazbou do oblasti řízení financí a účetnictví.

Slevy jsou v obchodu s automobily klíčovým marketingovým nástrojem. Uživatelé na pozicích obchodníků proto ocení také zpětnou analýzu dat, která jim umožňuje vyhodnocovat vlastní zisk vůči poskytovaným slevám a plánovat kroky v oblasti marketingu a obchodu pro následující období.

Poprodejní služby

K zabezpečení poprodejního servisu slouží modul After-sales, který kompletně pokrývá tok garancí z pohledu importéra, a to jak vůči výrobci, tak dealerům. Modul automatizuje řízení garančních hlášení, kterých mohou být tisíce, a umožňuje tak efektivně řídit cash flow s tímto spojený.

Modul After-sales se musí umět vypořádat se správou velkého množství dokumentů, které je třeba kontrolovat a vyčíslovat, např. z hlediska termínů, kurzových rozdílů apod.

Celý proces začíná příchodem zákazníka do servisu a určením problému s vozidlem. Podle definované záruky (např. do 10 000 km) se servisní pracovník rozhoduje, zda poruchu nad tento počet kilometrů uzná ještě v garanci a přijme tak případné riziko. Porucha je dále postoupena importérovi a řízena modulem ABS IMS. Pracovník importéra může rovněž podstoupit riziko a poruchu uznat. Pokud ji ale zamítne, náklady nese servisní pracoviště. Importér dále posílá vyjádření o poruše výrobci, který ji opět může zamítnout.

Obr. 7: Hlášení závad
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Podpora komunikace a marketingu

Elektronickou komunikaci importéra s prodejci a výrobcem zajišťuje modul Komunikace. Obvykle zabezpečuje tisíce transakcí v podobě objednávek, rezervací vozů, sledování jejich stavu ve výrobě, potvrzování atd.

Modul Komunikace umožňuje také sledovat stav vozů ve výrobě. Celý proces začíná objednávkou vozidel od dealera přes systém importéra nebo výrobce. Do systému dovozce se následně načítají data o stavu automobilu ve výrobě a jeho dostupnosti. Zároveň je mu přiděleno identifikační číslo - VIN (Vehicle Identification Number). Toto číslo vzniká postupně. Po instalaci motoru se nejprve objeví jeho číslo, které je součástí VIN a dále se rozrůstá o další položky tak, jak pokračuje výroba vozidla.

S tím, jak automobil nabývá své finální podoby, lze na něm měnit stále méně věcí. Na počátku může prodejce změnit např. barvu, jakmile se vozidlo ocitne na výrobní lince, pak už může upravovat např. jen vzhled interiéru. O všech těchto skutečnostech je importér informován a příslušné údaje jsou dostupné v jeho informačním systému.

Dovozci se dále neobejdou bez řízení marketingových aktivit a komunikace s dealerskou sítí a koncovými zákazníky. K tomu se využívá buď Microsoft Dynamics CRM nebo správce vztahů z NAV.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti Axiom SW a Microsoft Dynamics NAV ... (13.09.2009)
  2. Představení oborového řešení Automotive Business Solution ... (13.09.2009)
  3. Řízení importu vozidel ... (13.09.2009)
  4. Řízení prodeje automobilů ... (13.09.2009)
  5. Leasing, velkoobjemový prodej a shrnutí přínosů řešení ... (13.09.2009)

13.09.2009 - Hana Klčová - četlo 90986 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: