Jak vzniká zisk

Jméno dr. Goldratta je spojeno nejen s teorii omezení (TOC, Theory of Constraints) a dalšími progresivními metodami řízení firem. Goldratt je také vyhlášeným autorem tzv. manažerských románů. Jedním z nich, je recenzovaná novinka českého knižního trhu, kterou pod názvem "Jak vzniká zisk" vydala Grada Publishing.

U četby Goldrattových románů se rozhodně nebudete nudit, jak tomu bývá u většiny odborných knih. Jsou totiž psány v poutavých dialozích, jejich děj je nápaditý a má spád. V zahraničí tuto vlastnost právem ocenilo již více jak 5 milionů majitelů Goldrattových románů. Jeho knihy byly přeloženy do 27 jazyků. Proto je s podivem, že recenzovaný román Jak vzniká zisk (v originále vydaný v roce 2000 pod názvem Necessary but not sufficient) je teprve prvním takovým počinem renomovaného tuzemského vydavatelství. Vždyť od vydání stěžejní Goldrattovy knihy Cíl (The Goal) ve Spojených státech uplynulo letos plných dvacet let.

Hlavní hrdinové románu patří k průkopníkům softwarového průmyslu. Ve správný čas se ocitli na správném místě a díky svým schopnostem vybudovali velkou prosperující firmu, zabývající se vývojem a prodejem ERP systému. Žádný strom ale neroste do nebe. Aby společnost dokázala nadále růst a obhájit svou pozici na akciových trzích, musí výrazně změnit svou strategii a přístup k zákazníkům. Netřeba prozrazovat další děj. Naopak je na místě upozornit, že čtenář nemůže očekávat ani originální recepty na úspěch v podnikání, ani zázračné rozuzlení situace.

Stejně jako ve svých předchozích románech Cíl, Kritický řetěz (Critical Chain) a It's not luck (doposud nevyšel v češtině) předkládá Goldratt způsob chytrého přímočarého uvažování při řešení složitých podnikových situací. Kniha je užitečná především tím, že přiměje čtenáře k přemýšlení, k promítnutí jejího děje do situace ve vlastní organizaci. Umožňuje tak získat nadhled nad každodenní firemní rutinou.

Na rozdíl od předešlých Goldrattových publikací není kniha ve své podstatě ničím převratná. Přináší však celou řadu cenných úvah, z nichž by mohli těšit všichni, kteří se zabývají managementem, marketingem či přímo softwarovým byznysem.

Pro dodavatele podnikových informačních systémů by kniha měla být přímo "povinnou literaturou". Nejenže pojednává o podstatě jejich podnikání, mohla by sloužit i jako návod k nabídce propracovaného softwarového konceptu ve formě jasně čitelné přidané hodnoty pro zákazníka.

Otázky zaměřené na přínosy ERP systému a jejich přímý vliv na růst zisku by mohly zase významně pomoci manažerům zákaznických firem, kteří často tápají při výběru vhodného systému a dodavatele. Moderní informační technologie samy o sobě skutečně úspěch nezaručí. Musejí přicházet ruku v ruce se změnou tradičně zaběhnutých podnikových procesů a pravidel řízení organizace.

Pro pracovníky z akademické sféry a studenty může být kniha netradiční ukázkou, jak psát odborné publikace, jak jednoduše a srozumitelně vysvětlovat složité věci. V tom také spočívá největší Goldrattovo mistrovství. Dále nelze opomenout výstižnost a nadčasovost Goldrattových myšlenek, k nimž patří i brilantní charakteristika softwarového trhu a předpoklad dalšího vývoje. Ta s čtyřletým časovým odstupem od originálního vydání knihy potvrzuje autorovu erudovanost a předvídavost. Eliyahu Goldratta tak můžeme bez nadsázky zařadit mezi největší myslitele moderního managementu.

Goldratt, Eliyahu - Schragenheim, Eli - Ptak, Carol: Jak vzniká zisk (Necessary but not sufficient). Manažerský román o tom, že moderní technologie samy úspěch nezaručí.
Grada Publishing 2004, edice Management v informační společnosti, 1. vydání
242 s., 279 Kč na Vltava.cz
ISBN 80-247-0954-6


Recenze bude publikována v časopise Ebiz 7-8/2004. Ebiz vychází 8. července a kromě jiného přinese čtenářům největší manažerský přehled ERP systémů na českém trhu, který pro vydavatelství Computer Press připravilo Centrum pro výzkum informačních systémů.


05.07.2004 - Petr Sodomka