Portálová řešení - Co o nich (ne)víme

Článek navazuje na již uveřejněná téma, které se zabývalo portály jako technologiemi zásadně ovlivňujícími nasazení a provoz podnikových informačních systémů. V jeho závěru pak Petr Železník (SAP) a Martin Šebesta (USU Software) hodnotí možnosti vlivu portálových řešení na provoz podnikových informačních systémů a přechodu od klient/server architektury k moderním Web Services.

Od prehistorie k aktuální nabídce

První portály fungovaly jako křižovatky, které své návštěvníky naváděly na stránky, kde se požadované informace nacházely. Nejprve nabízely pouze vyhledávání podle seznamu odkazů na dostupné stránky - katalogové vyhledávání. K němu později přibylo fulltextové a různé podoby rozšířeného vyhledávání. Postupem času se pohled na internetové portály změnil , což se také odrazilo v jejich nabídce. Portály začaly poskytovat bezplatnou elektronickou poštu a vystavování webových stránek. Nakonec se přidaly zprávy a informační služby (předpověď počasí, kurzy měn a akcií, programy televize, horoskopy a další). Taková záplava informací působila značně nepřehledným dojmem. Tato situace přinesla uživateli možnost vlastní úpravy obsahu webové stránky, může si navolit informace a služby, které jej zajímají a které si nepřeje zobrazit.

Odtud už byl jenom malý krůček k podnikovým portálům. Jak je vůbec možné, že se portály staly oblíbeným nástrojem v podnikové sféře? V podnicích existuje mnoho skupin uživatelů s různými informačními potřebami a právě uzpůsobení obsahu podnikového portálu umožňuje, aby každý uživatel měl na jednom místě zrovna ty informace a služby, které potřebuje ke své práci. Uživatel se tak při hledání relevantních informací nemusí probírat záplavou zbytečných dat a může se více věnovat své vlastní práci.

Určete kritéria úspěchu

Jaká jsou kritéria úspěšnosti budování podnikových portálů? Nejprve je nezbytné dobře naplánovat celý projekt (rozsah, požadavky, zabezpečení, atd.). Základním kritériem úspěšnosti je dostupnost portálu všem jeho uživatelům a jeho spolehlivost, ať už k němu přistupují pomocí svého počítače nebo pomocí některého z mobilních zařízení. Portál poskytuje uživatelům velké množství informací z různých zdrojů, v různých úpravách, s různou dobou platnosti. Je proto důležité, aby byly vytvořeny metody, které definují a popisují postupy publikování portletů na portálech. Klíčovým požadavkem každého portálového projektu je jednoduchá a rychlá integrace existujících podnikových a externích aplikací. Předpokladem integrace aplikací do portálu je jejich vytvoření na principech vícevrstvé architektury a podpora jednotného přihlašování.

Dalším kritériem je již zmiňované adresné poskytování služeb a informací, které uživatel skutečně potřebuje. Běžnou praxí je rozdělení uživatelů do různých skupin s podobnými informačními požadavky. Skupiny jsou pak základem pro vytvoření uživatelských profilů. Pro následnou modifikaci a vytváření nových profilů je třeba monitorovat chování uživatelů. Nezanedbatelným kritickým faktorem je otázka zabezpečení dat při přenosu a zpracování.

Pomohou vám s integrací

Podnikové portály v současné době nacházejí uplatnění především v oblasti integrace stávajících aplikací. Oblast portálů je zajímavá především pro větší firmy, pro které je problém integrace nejvíce palčivý. Je třeba si uvědomit, že nemohou zachránit špatně navržené podnikové procesy a fungování firmy. Největší uplatnění nacházejí tam, kde se obchodní procesy musejí flexibilně přizpůsobovat změnám na trhu, ať už tyto procesy probíhají uvnitř společnosti nebo celým dodavatelsko-odběratelským řetězcem.

Propojte se s partnery

Kdy vzniká potřeba firem zabývat se integrací aplikací? Většinou je vyvolána nutností propojit více interních systémů s aplikacemi obchodních partnerů nebo zákazníků, integrací informačních systémů poboček firmy, případně fúzujících společností. Dalším důvodem může být implementace např. CRM systémů, kdy je třeba sdílet data jiných aplikací.

Webové služby

Webové služby (Web Services) jsou novým standardem a usnadňují komunikaci a integraci mezi dvěma a více aplikacemi. Přechod z architektury klient/server přes webově orientované aplikace k webovým službám byl součástí postupného vývoje technologií, které vytváření těchto služeb umožňují. V rámci podniku mohou vzájemně propojit různorodé informační systémy, které jsou součástí podnikových procesů. Využívají se pro dynamické vytváření obsahu ze zdrojů (externích a interních) a zpřístupňují tento obsah na podnikové portály.

Co tedy doporučit společnostem, které se chystají budovat podnikový portál? V prvé řadě nepodcenit přípravné práce projektu a zvýšenou pozornost věnovat analytické části. Od počátku je třeba vědět, co od portálu můžeme očekávat a zda jsou požadavky splnitelné. Dobře naplánovaný projekt a dodržení všech kroků, které stanoví metodologie, jsou základem úspěchu každého projektu.

Jaký vliv mají portálová řešení na provoz podnikových informačních systémů?

Petr Železník
Business Consultant
SAP ČR

Dopady portálových řešení a technologií již dnes mají značný dopad na provoz podnikových informačních systémů. Prakticky všichni naši zákazníci projevují zájem o možnosti SAP Enterprise Portal – portálové řešení jenž je součástí mySAP Business Suite. Zákazníci se jednoznačně odklánějí od tradičních klientských aplikací ERP systému a žádají tenkého klienta bez potřeby jakékoliv instalace na straně koncového PC s integrovaným přístupem ke všem aplikacím (od SAP i třetích stran) v prostředí internetového prohlížeče.

Z provozního hlediska vidíme značnou úsporu pracnosti pro pracovníky IT v oblasti správy koncových PC, jednodušší administraci celého systému včetně správy oprávnění, centrální správy uživatelů a možnosti integrovaného přístupu k bezpečnostní politice společnosti. Součástí portálu obvykle bývá funkčnost Knowledge Managementu, jenž obsahuje mimo jiné nástroje pro podporu oběhu elektronických dokumentů ve firmě (webflow) a správu dokumentů v celém jejich životním cyklu (document management system) včetně jejich klasifikace, vyhledávání a společného sdílení virtuálními týmy či diskusí nad nimi v elektronických diskusních a projektových místnostech.

Jako významný trend v technologické oblasti je často zmiňován přechod z architektury klient/server na tzv. Web Services. Jak hodnotíte možnosti Web Services u českých zákazníků?

Martin Šebesta
CEO
USU Software

Dle mého názoru nejsou Web Services v České republice zatím tak rozšířeny jako v jiných vyspělých zemích. Nedostatek finančních prostředků v komerční sféře a nekoncepčnost státní správy v oblasti systémové integrace nedávají v současné době velké předpoklady pro jejich rychlé rozšíření do praxe. Samozřejmě že zvýšený zájem o tyto služby je u českých zákazníků patrný, hlavně u větších společností, ale ten pravý "boom" nás teprve čeká.

Důležitým faktorem je akutní potřeba výměny dat. Český zákazník si pro ni musí vytvořit nebo mít vytvořeny ekonomické, technické, technologické i legislativní podmínky. Ruku v ruce s tím jde i vývoj odpovídajících cenově dostupných produktů a informovanost od firem, které se tímto vývojem zabývají. Přitom nelze nezmínit výhody i rizika, které nasazení Web Services přináší.

Možný scénář zavedení do praxe může být zcela prozaický. V zájmu udržení konkurenceshopnosti budou firmy donuceny zpřístupnit data a nabízet své služby pomocí webového rozhraní. V této rovině mají Web Services velký potenciál a bude tedy především na vývojářských firmách, jestli dokáží v pravý čas nabídnout ten správný produkt.


Článek byl publikován v červnovém čísle časopisu Ebiz.


20.07.2004 - Jaromír Habáň