Řízení zakázky od nabídky po fakturu v Helios Orange

Studie se zabývá řízením zakázky od jejího založení v informačním systému Helios Orange, přes vytvoření nabídky na danou zakázku, kontrolu skladových zásob, přípravu technologického postupu, odvedením výroby až po samotnou fakturaci. Studie byla realizována ve společnosti Safiral, která podniká v elektrotechnické výrobě.

Představení společnosti a informačního systému

Společnost Safiral s.r.o. byla založena v roce 2007 za účelem poskytování komplexních EMS (Electronic Manufacturing Services) služeb, původně v návaznosti na výrobu desek plošných spojů. Společnost po celou dobu své existence dynamicky roste - od jednoho osazovacího automatu na počátku až k momentálně čtyřem provozovaným strojům. Úměrně k tomu se zvyšuje počet zaměstnanců a obrat firmy, byť společnost těmito parametry představuje i nadále malý podnik. Aby byla zajištěna stabilita a trvalá úroveň kvality, zavedla společnost v roce 2011 systém managementu jakosti - ISO 9001:2009.

Safiral nabízí svým zákazníkům expresní realizaci výroby jejich elektroniky, čímž jim dává výhodu mít produkt rychleji než jejich konkurence. Společnost hodlá i nadále poskytovat nejrychlejší zakázkovou elektrotechnickou výrobu. Díky své flexibilitě bude získávat další zákazníky a další trhy nejen v Evropě.

Společnost má nasazen informační systém Helios Orange od Asseco Solutions. Tento systém slouží k řízení podnikových procesů v oblasti výroby, obchodu, ekonomiky, financí a plánování. Helios Orange je nejrozšířenějším systémem kategorie ERP ve výrobních, obchodních a servisních organizacích podnikajících v ČR.

Obr. 1 – Schéma hodnototvorného procesu
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Poptávka od zákazníka, zpracování nabídky

Společnost Safiral nabízí několik možností spolupráce se zákazníkem:

Aby mohla být vystavena nabídka, musí zákazník dodat několik nezbytných dokumentů. V prvním případě stačí, když zákazník dodá dokument spolu s informacemi o polohách jednotlivých komponent. Ve druhém případě musí zákazník přiložit dokument s náhledem na potenciálně vyráběnou desku plošných spojů, včetně technické specifikace. V posledním případě je nutné, aby zákazník dodal tak zvaný BOM neboli specifikační dokument o jednotlivých součástkách. Na základě tohoto dokumentu je stanovena cenová nabídka na součástky. Všechny dokumenty musejí být v předem definovaném formátu.

Aby mohla být vystavena nabídka, musí zákazník dodat několik nezbytných dokumentů. V prvním případě stačí, když zákazník dodá dokument spolu s informacemi o polohách jednotlivých komponent. Ve druhém případě musí zákazník přiložit dokument s náhledem na potenciálně vyráběnou desku plošných spojů, včetně technické specifikace. V posledním případě je nutné, aby zákazník dodal tak zvaný BOM neboli specifikační dokument o jednotlivých součástkách. Na základě tohoto dokumentu je stanovena cenová nabídka na součástky. Všechny dokumenty musejí být v předem definovaném formátu.

Obr. 2 – Nabídkové sestavy
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Na obrázku 2 jsou znázorněny jednotlivé nabídkové sestavy určené konkrétnímu zákazníkovi.

Obr. 3 – Nabídkové sestavy v detailu
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Z detailu nabídkové sestavy je patrné, že její první řádek zahrnuje 1 ks desky plošných spojů (bez součástek), který bude dodán zákazníkovi kvůli panelizaci při výrobě. Druhý řádek nabídkové sestavy představuje finální výrobek. Do této části spadá také vytvoření kusovníku. Následuje příprava pro osazování, balné a dopravné.

S využitím tiskových sestav je vytvořena oficiální nabídka, která nese informace z výše zmíněného rozpadu nabídkové sestavy. Takto vytvořená nabídka je odeslána zákazníkovi. Pokud si zákazník přeje, aby společnost Safiral nakoupila také součástky, pak je součástí nabídky také kusovník. Díky němu si zákazník může ověřit, zda jsou splněny jeho požadavky na potencionálně osazované součástky.

Obr. 4 – Nabídkové sestavy - kusovník
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Objednávka od zákazníka

Pokud zákazníka zaslaná nabídka zaujala, tak odešle oficiální objednávku. Má-li zákazník ještě nějaké připomínky, je mu nabídka na základě těchto připomínek přepracována a opětovně odeslána.

V případě přijetí oficiální objednávky, se tato objednávka naváže na příslušnou nabídkovou sestavu, viz následující obrázek.

Obr. 5 – Objednávka v návaznosti na nabídkovou sestavu
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Příprava technologického postupu a nákup materiálu

Po přijetí oficiální objednávky a navázání na nabídkovou sestavu začíná nákup nezbytného materiálu. V tomto případě záleží, jakou variantu spolupráci si zákazník vybral. Nejčastější variantou je, že společnost Safiral zajišťuje veškerý nezbytný materiál. Tímto materiálem jsou myšleny DPS (desky plošných spojů) a osazované součástky. Nákup probíhá u smluvních partnerů.

Z pohledu informačního systému je nutné vytvořit technologický postup. V technologickém postupu jsou zahrnuty operace, kterými zakázka musí projít během výrobního procesu. V případě zakázky, která je zobrazena na následujícím obrázku, se jedná o přípravu osazovacího stroje, nanesení olovnaté pasty na horní stranu desky, osazení součástek, pájení v peci, kontrola, montáž vývodových součástek, pájení vývodových součástek a opětovnou kontrolu.

Po provedení veškerých operací je zakázka z pohledu výroby připravená k expedici.

Obr. 6 – Technologický postup
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

V informačním systému je pak zakázka zavedena do výrobního plánu. Na obrázku níže je znázorněn konkrétní výrobní příkaz dané zakázky. Je patrné, že tato konkrétní zakázka je již úspěšně realizovaná.

Obr. 7 – Výrobní příkaz
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Fakturace, odeslání zákazníkovi

Poslední fází celého procesu je odvedení hotových kusů výrobku ze skladu, vystavení faktury s využitím předdefinovaných tiskových sestav a expedice pomocí spediční firmy.

Obr. 8 – Tvorba faktury
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Přínosy


25.05.2015 - Stanislav Sehnal, Martin Weigel