Implementace CRM ve společnosti SECAR Bohemia

Případová studie popisuje úspěšnou realizaci CRM projektu, jehož podstatným rysem je dosažení návratnosti vložené investice. Studie přináší především podrobnou analýzu potřeb zákazníků, popis procesů a využití prostředků IS/IT. Závěrem nabízí zhodnocení přínosů a předpoklad pro budoucí vývoj projektu.

Akciová společnost SECAR Bohemia (dále jen SB) je největší společností v České republice a jednou z největších v Evropě zabývající se zabezpečením vozidel vyhledávacími systémy po jejich zcizení a systémy pro monitorování provozu vozidel. Společnost v současnosti zabezpečuje systémy SHERLOG SecurityCar na 20 000 vozů, v oblasti logistických produktů se jedná o stovky zařízení SHERLOG Trace. V ČR poskytuje komplexní služby 24 hodin denně, a to prostřednictvím pěti regionálních zástupců a množství obchodních partnerů, montážních míst a aktivačních středisek. Dosahovaná vysoká úspěšnost navrácení odcizených vozidel (více jak 97%) je důležitým předpokladem spokojenosti zákazníků a podkladem pro poskytování výrazných slev na pojistném u naprosté většiny pojišťoven.

K těmto a dalším službám je nezbytná podpora informačních technologií a systémů. Se stále se zvyšujícím počtem zákazníků, po rozšíření a doplnění základních (účetní software, webové aplikace apod.) a speciálních systémů (komunikační servery, mapový server, software pro operační středisko, dohledový systém atd.) se jako nejslabší článek jevily podpůrné systémy práce se zákazníkem a vazby na dostupné databáze.

Potřeby zákazníka

Práce se zákazníkem probíhá na čtyřech úrovních.

Zhodnocení stávající situace

Evidence údajů o zákazníkovi, vozidle a zařízení probíhala v nejrůznějších databázích a formulářích (MS Word, MS Excel, MS Access, Sybase).

Odbavení nového zákazníka tak znamenalo práci pracovnice zakázkové kanceláře v rozsahu 45-60 minut, v případě roční kontroly 25-40 minut. Celý proces průběhu údajů o zákazníkovi a vozidle celou firmou pak mezi třemi a šesti hodinami.

Jakékoliv vyhodnocení údajů o zákaznickém kmenu pro potřeby vedení společnosti, spolupracující pojišťovny, obchodní a marketingové účely nebo pro potřeby ekonomického oddělení SB znamenalo několikahodinovou až několikadenní práci úseku informačních technologií. Bylo nutné provést selekci dat z formulářů MS Word, tabulek MS Excel a různých databází s následným vytvoření požadovaných podkladů a dokumentů.

Cíle CRM projektu

Hlavním cílem bylo snížit množství pořizovaných dat. Šlo zejména o to, aby bylo možné tzn. vícenásobně zadávaná a opisovaná data vkládat do systému pouze jednou při prvotním pořízení. Důležité bylo rovněž snížit pracnost zadávání dat, konkrétně pak zkrátit dobu potřebnou pro odbavení zákazníka a snížit chybovost vkládaných dat. V neposlední řadě se předpokládalo zvýšení výtěžnosti informací z uložených dat, a to formou snížení pracnosti vytváření výstupů, zkvalitnění informací získaných z dat a rozšíření možnosti, jak získávat informace, jinak řečeno zajištění variabilnosti výstupů v šíři i zaměření.

Vstupní menu CRM
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Popis procesů

Jednotlivé procesy jsou do systému zadány jako workflow. Uživatel je pak systémem veden při vkládání nebo změně údajů o zákazníkovi, vozidle, produktu a službách podle požadovaného a použitého procesu.

Využití IS/IT a začlenění do firemních systémů

Po zvážení cílů a shromáždění zdrojů k jejich dosažení proběhl interní průzkum trhu.

Prezentované systémy a řešení se jevily jako nevyhovující z těchto důvodů:

Na základě těchto zjištění byla zvolena cesta vývoje systému "na zelené louce" se zkušenou firmou zabývající se vývojem, údržbou a integrací podobných systémů. Po provedení komplexní analýzy byly definovány jednotlivé moduly systému, jejich vzájemné propojení a napojení do informačních systémů SB.

Jako softwarová platforma byl zvolen systém Windows Server 2000, IBM WebSphere (s ohledem na možnosti použití webových služeb) a databáze Sybase (byla zvolena s přihlédnutím ke stávajícímu využívání v SB a ke znalostem a zkušenostem pracovníků oddělení IT SB). Řešení z hlediska klientských stanic bylo definováno jako ryze internetová aplikace nezávislá na používaném operačním systému klientského PC a běžící v standardních webových prohlížečích (Internet Explorer a Mozilla).

Jádrem systému je klientská databáze obsluhovaná uživateli prostřednictvím procesů ve formě definovaných workflow. Databáze obsahuje údaje o zákaznících (základní, kontaktní a účetní) a zakázkách (vozidla, produkty a služby) a je navázána na okolní systémy používané v SB:

Zhodnocení projektu a další vývoj

I přes výběr kvalitního partnera, sestavení dobrého interního týmu a velké podpory ze strany vedení společnosti se projekt ukázal složitějším a hlavně časově a finančně náročnějším, než bylo původně uvažováno.

Vzhledem ke snaze komplexního vyřešení problematiky a velkým změnám do zavedených procesů a postupů ve společnosti se rozpočet z původních 3 mil. Kč zvýšil na 5 mil. Kč do systému a další 3 mil. Kč bylo nutné investovat do hardwaru a komunikací (rychlost a kapacita připojení serverů). Stejně tak zavedení systému se z původních 15 měsíců navýšilo na 24.

Realizace projektu se i přesto ukázala jako oprávněná, a to včetně zajištěné návratnosti investice. Z realizace projektu plynou tyto hlavní přínosy:

Také se zjednodušilo a zrychlilo dolování dat ze systému pro podklady, materiály a statistiky ke všem požadovaným účelům. I když v rámci změn projektu je zatím omezena variabilita výstupů (modul pro lepší vytěžování dat je plánován s další etapou).

Po provedení kalkulací výdajů a úspor na interních nákladech nakonec bylo zjištěno, že projekt po dvou letech provozu je plně zaplacen a proto jsou v současné době schváleny nové investice do dalšího rozvoje.

Vzhledem k tomu, že společnost SB v současné době uvede na trh nový produkt pro logistiku vozidel, probíhají práce na analýze napojení systému na nový portál Knihy jízd. Portál poběží jako ASP řešení 24x7 přes internet ve webovém prohlížeči.

S tím vznikají nové požadavky na zákaznický systém nejen ve službách vůči zákazníkovi, ale i v navázání modulů řešení B2B s partnery (např. kvalitnější a rychlejší výměna dat mezi montážními místy a SB) nebo řešení B2C pro zákazníky (např. zrychlení a automatizace objednávání zákazníků na montáže a servis).

Jako další krok je zvažováno nasazení plnohodnotného kontaktního centra s přímým napojením na hlasové (pevné i mobilní linky) a e-mailové vstupy do společnosti.

Údaje pro zpracování případové studie autorce poskytl Ing. Luděk Chaloupka, náměstek pro techniku a informatiku společnosti SECAR Bohemia.


04.10.2005 - Veronika Janků