Elektronické obchodování v ocelářském průmyslu zemí EU

V roce 2002 bylo registrováno cca 270 tis. firem v rámci EU patřících k ocelářskému průmyslu. Celková hodnota produkce dosahovala 260 miliard EUR a v sektoru bylo zaměstnáno 2,2 milionu lidí. Je zřejmé, že elektronické obchodování není v současné době využíváno v ocelářském odvětví tak, jak by mohlo být vzhledem k dalším průmyslovým sektorům.

Hlavní příčiny tohoto stavu lze shrnout následovně:

Základní internetové technologie (jako je vybavenost počítači, e-mail, přístup na internetové stránky) jsou zavedeny prakticky všude. Zatímco pokročilejší technologie (jako jsou např. intranet, dálkový přístup atd.) se zdají nevýhodou ve vztahu k dalším odvětvím.

Údaje v %, rok 2002, zdroj: e-business Watch, 2003

Více jak 50 % firem z ocelářského průmyslu má svoji vlastní firemní webovou stránku. Tento údaj signalizuje, že přibližně polovina firem v sektoru nemá ani minimální infrastrukturu k započetí elektronických obchodů. Nicméně je zde předpoklad, že asi 20 % firem plánuje v blízké budoucnosti toto napravit.

Celkový odhad ukazuje, že cca 38 % firem považuje elektronické obchodování za denní profesionální nástroj sloužící k naplnění jejich obchodních možností. To ukazuje, že možnosti a výhody jsou chápany i přes pozdní vzrůst elektronických obchodů v tomto sektoru. Zhruba 10 % z těchto firem tvrdí, že elektronické obchody již tvoří důležitou část jejich obchodních operací. Je tedy možné tvrdit, že určité užití elektronického obchodování v ocelářském průmyslu existuje, ale je omezeno ve srovnání k výhodám, které e-business nabízí v jiných sektorech. Nízký vzestup elektronického obchodování v ocelářském průmyslu je principiálně způsoben aktuální strukturou průmyslu. Z dlouhodobého hlediska je předpovídán vzrůst počtu firem užívajících tyto technologie. Využití e-obchodů v ocelářském sektoru bude následovat trendy v dalších odvětvích.

Autor využil ke zpracování svého článku "Study of e-market places in the metal sector", publikovanou na stránkách www.emarketservices.com.


22.04.2004 - David Matulaj