Diskuze

IT profese čekají do budoucna výrazné změny

Konec tohoto desetiletí přinese odborníkům a specialistům v oblasti IT mnoho nejistot. IT profesionálové již nebudou moci spoléhat jen na technické znalosti. Podle společnosti Gartner budou pro vykonávaní této profese rozhodující obchodní znalosti, všestrannost a iniciativa. Gartner dále předpokládá, že do roku 2010 se IT profese rozdělí do čtyř expertních oblastí: technologie, informace, procesy a vztahy.

František Klíma je spoluzakladatelem a ředitelem společnosti KPC-group, která je zastoupením firmy Gartner v České a Slovenské republice.
Pan Klíma naváže na tento článek svým vystoupením na mezinárodní konferenci Svět informačních systémů 2006, v němž odpoví na tyto tři klíčové otázky:
1. Jak ovlivní IT profesionály a jejich uplatnění trh práce, pracovní postupy a zvyklosti.
2. Jaké role, kompetence, kapacity a nároky budou optimální z pohledu příležitostí a kariéry.
3. Jak mají IT profesionálové budovat svou kariéru.

IT specialisté se budou více podílet na podnikání svého zaměstnavatele

Především obchodní skepse ohledně efektivnosti IT, nárůst automatizace, celosvětový posun pracovních zdrojů a různorodé modely dodávek služeb budou znamenat pro IT profesionály potřebu porozumění obchodní realitě v daném odvětví, klíčovým procesům, cíleným zákazníkům, vnějším regulačním opatřením, kulturním vlivům a dalším omezením. Všestranný IT profesionál bude mít technickou kvalifikaci, znalosti lokálního prostředí, znalosti procesů v odvětví a manažerské schopnosti. Jeho konkurenční výhodou bude porozumění skutečné obchodní hodnotě a přínosům IT pro svou organizaci.

Úspěšný IT profesionál se bude identifikovat nejen s vlastním oborem, ale s celým průmyslovým odvětvím, procesy a projekty, kterých se bude účastnit. Bude muset dokázat, že rozumí podstatě podnikání. Přitom není rozhodující, zda bude IT profesionál pracovat v IT oddělení, v outsourcingovém týmu, na vývoji produktu nebo v obchodní jednotce. Diane Morello, viceprezidentka společnosti Gartner pro výzkum soudí, že se expertní znalosti a schopnosti IT specialistů budou měnit. Někteří lidé přejdou na jiné pozice a někteří firmu opustí.

Gartner odhaduje, že do roku 2010 se bude šest z deseti IT profesionálů přímo podílet na obchodních činnostech firmy. IT oddělení ve středně velkých a velkých podnicích se podle Gartner ve stejném období zmenší o 30 % ve srovnání se současným stavem.

Nastoupí versatilisté

"Pokud bylo poslední desetiletí ve znamení specialistů, toto desetiletí bude ve znamení versatilistů," uvedla Diane Morello ve svém vystoupení na loňském Gartner Symposiu ITxpo v Cannes. "Versatilisté jsou lidé, kteří díky různým rolím, pozicím a zkušenostem mohou využívat různorodé znalosti a přispívat k vytváření nových hodnot. Versatilisté mají hluboké znalosti a schopnosti v nejrůznějších oblastí. Mohou je uplatňovat napříč celou firmou a vyplňovat mezery v oblasti lidských zdrojů," doplnila paní Morello ke svému názoru.

Když budou zákazníci a poskytovatelé služeb zaměstnávat versatilisty, dostanou se dále než kam by se dostali se specialisty. IT profesionálové s hlubokým náhledem, perfektní znalostí procesů a kompetencí v odvětví pomohou firmě inovovat a nahlížet na IT procesy, produkty, služby a technologie neotřelým pohledem.

Proč se změní IT profese

Podle Gartner se prostředí pro IT profesionály radikálně změní do roku 2010 vlivem působení čtyř celosvětových faktorů. Vysokorychlostní celosvětové sítě, firmy hledající špičkové lidi s IT znalostmi, znalostní báze a služby, globální sourcing - to vše se podle Gartner stane součástí podnikového portfolia a postaví IT profesionály do přímé konkurence s kolegy z různých geografických lokalit.

IT organizace a IT profese změní také automatizace. Týká se to vývoje software, testování, vzdálené správy, provozních center, technické podpory, datových center a řízení sítí. Nesmíme zapomenout ani na IT v rukou spotřebitelů. Osobní pomocníci, online služby nebo mobilní telefony nejsou výhradou firem, ale přesouvají se do rukou spotřebitelů. Lidé nejenže nebudou tolerantní vůči komplikovaným systémům a aplikacím, ale ani vůči oddělením a lidem odpovědným za provoz. "Posledním hřebíčkem do rakve" bude pokračující restrukturalizace firem - fúze, akvizice, konsolidace, propouštění, outsourcing, finanční změny, bankroty. IT profesionál se bude muset postavit všem změnám čelem.

IT profesionálové budou postaveni před rozhodnutí, zda je určitá pozice ve firmě pro ně ještě zajímavá nebo jestli přejdou na jiné místo. Budou se muset rozhodnout, jestli chtějí zůstat u "čisté technologie" nebo zda se pustí do nových oblastí a budou rozvíjet své znalosti v oblasti průmyslových odvětví, tržních segmentů a klíčových procesů.

Jak budou IT profese diverzifikovat

Do roku 2010 Gartner předpovídá, že se tradiční IT rozdělí do čtyř disciplín:

  • Technologická infrastruktura a služby. Příležitosti v technologické infrastruktuře a službách a změna IT profese povede ke vzniku nových služeb a dodavatelů hardwaru a softwaru - většinou v rozvíjejících se ekonomikách. Na druhou stranu poklesne počet lidí v IT u uživatelských organizací. Silnou oblastí zůstane návrh sítí.
  • Informační management. Business intelligence, online služby zákazníkům, pracovní pobídky, způsoby hledání informací a spolupráce v uživatelských organizacích, u systémových integrátorů a konzultačních firem porostou. Důležitými schopnostmi budou jazykové znalosti, znalosti obchodního a kulturního prostředí, znalostní management.
  • Návrh procesů a řízení procesů. IT profesionálové se mohou na procesní řízení dívat přes klíčové a jedinečné obchodní procesy, návrh automatizace procesů a provozní procesy. První část bude určena pro firmy. Návrh procesů uvítají dodavatelé softwaru. O provozní procesy se budou zajímat outsourcingové firmy.
  • Řízení vztahů a sourcingu. Řízení vztahů a sourcingu představuje novou oblast pro IT profese. Vyžaduje schopnost uřídit služby z různých geografických a kulturně odlišných oblastí.

IT profesionál musí získat obchodní návyky, znát klíčové procesy a mít znalosti z odvětví. Čím více bude rozumět skutečnému fungování podniku a firemního prostředí, tím více bude mít příležitostí pro uplatnění na trhu práce. Gartner doporučuje IT profesionálům, aby se zaměřili na svoje schopnosti, znalosti a zamysleli se nad tím, jaký model spolupráce jim vyhovuje. Jen tak mohou dát jasný signál potenciálnímu zaměstnavateli o své pozici na trhu. Gartner doporučuje zaměstnavatelům, aby rozvíjeli plány kariérního rozvoje a postupu v uvedených čtyřech oblastech a nabídli výhody a ocenění za všestrannost.


25.01.2006 - František Klíma - četlo 21413 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
T.H. 25.03.2006 13:10:21
Reply to B.Lacko: Jako absolvent ciste informaticke skoly pracujici stale v oboru musim s vetsinou nazoru souhlasit. Nicmene je nutne jiz ted rozdelit "informatiky" do vice kategorii. Jednak lide, kteri delaji skutecny vyvoj v SW spolecnostech jejichz kredem je znalost technologii, vyvojovych postupu a kteri se podileji na urcovani smeru dalsiho vyvoje SW. Jinou skupinou jsou lide, kteri delaji "spravce" siti, stanic a software v jinych spolecnostech. Tito predevsim resi problemy s IT a jsou uzivatelum nejbliz. Zrejme je to tak skupina lidi, o ktere jste mluvil Vy. Myslim si, ze prvni skupina lidi bude mit sve misto na svete vzdy jasne, koneckoncu jsou to oni, kdo do znacne miry udavaji smer vyvoje. Moji spoluzaci s VS se profilovali takto: Ti v oboru dobri jsou vesmes u SW firem, obvykle zahranicnich a podileji se na zajimavych projektech. Ti podnikavi maji sve firmicky (co si budeme povidat,pro schopnejsiho cloveka neni tezke se v tomto oboru uzivit) a ti co sotva prosli a vzdy byli tak nejak bez zajmu delaji "ajtaky" ve strednich a vetsich podnicich a jsou to prave Ti, o kterych mluvite - zadna kreativni cinnost, predevsim haseni problemu. Nicmene zasadni poznatek z clanku - ze si profesionalove v IT musi vice osvojit dalsi obory a stat se vice univerzalnim, komunikativnim a mit vetsi rozhled je jasne.
B.Lacko 27.01.2006 09:10:17
Domnívám se, že se autorovi podařilo velmi výstižně charakterizovat posun ve znalostech a kompetencích specialistů v oblasti IT/IS pro příští období. Zařazení plánovaného referátu na konferenci SIS 2006 bude rozhodně přínosem pro účastníky konference a může vyprovokovat zajímavou diskuzi. Osobně se domnívám, že by se s obsahem příspěvku měli seznámit nejen současní odborníci, působící v ICT, aby věděli, co je čeká a nemine, ale zejména pracovníci vysokošlolských pracovišť, kteří pro tuto oblast vychovávají absolventy. IT specialisté se musí změnit nejen s ohledem na očekávané změny, které přináší rozvoj ICT. Měli by se také změnit proto, že současná informační společnost je vnímá velmi negativně. Zkuste se zeptat řadových pracovníků našich firem a institucí na pracovníky z útvarů IT. V řadě případů uslyšite: Jó ajtíci!!! Ti jsou: - namyšlení a všemi ostatními opovrhují - nekumunikativní, melou jen o svém a posvém, přitom nechtějí poslouchat druhé a nechtějí slyšet o ničem jiném než o IT - nezodpověďní, nedodržují pracovní kázeň, řád, nedodržují své sliby - notoričtí fluktuanti - požadují vysoké platy, aniž by za nimi byly vidětkonkrétní výsledky jejich práce a přínos pro firmu - v jejich práci je množství chyb, za které platí ostatní pracovníci, jen ne oni - většinou se jedná o dost arogantní mladé lidí, kteří ani neví, co je slušné chování, -apod. Text "týden systémáka". který nedávno obíhal po síti Internet ukazuje, příklad takového pohledu na mnoho specialistů IT. Zdá se, že odborníci IT delší dobu těžili z mimořádného, témeř posvátného obdivu k počítačům. V současné informační společnosti se již počítače stávají běžným pracovním prostředkem. Proto i odborníci na IT si musí zvyknout, že budou hodnoceni podle běžných pracovních měřítek.
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: