Diskuze

IFS Aplikace: Světový ERP systém, který udává trendy

IFS Aplikace pocházejí ze Švédska. Ze systému původně zaměřeného na řízení údržby postupně vzniklo komplexní řešení patřící dnes do první desítky světového ERP trhu. IFS Aplikace řadí k absolutní špičce nejen jejich globální přítomnost a podíl na trhu, ale také vyspělá detailní funkcionalita a využití moderních technologií. Proto také tento systém užívá tisíce prestižních, především výrobních podniků a projektově zaměřených organizací. V sedmé části našeho seriálu Informační systémy pro české podniky vám podrobně představíme právě tento vyspělý ERP systém a opět uvedeme několik příkladů, které by vás mohly vést k zamyšlení nad jeho volbou pro vaši organizaci.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společností IFS a Altec ... (06.04.2009)
  2. Komponentová architektura a použité technologie ... (06.04.2009)
  3. Plánování a řízení výroby ... (06.04.2009)
  4. Plánování dle DOP a specifika práce s výrobní zakázkou ... (06.04.2009)
  5. Kolaborativní plánování v režimu Multisite ... (06.04.2009)
  6. Řízení vztahů se zákazníky a partnery ... (06.04.2009)
  7. Servis a údržba pro interní i externí potřeby ... (06.04.2009)
  8. Široká paleta nástrojů pro projektové řízení ... (06.04.2009)
  9. Implementační a servisní služby ... (06.04.2009)

IFS Aplikace je možno označit za nositele trendů. Technologickou podstatu systému tvoří servisně orientovaná architektura 2. generace (SOA – Service Oriented Architecture) a další integrované otevřené standardy (pro provoz webových služeb, podnikového portálu apod.). Servisně orientovaná architektura najde do budoucna uplatnění především při jednodušším propojování konkurenčních softwarových aplikací a vytváření specifických, detailně propracovaných funkčností, které bude možno distribuovat formou služby.

Komponentově uspořádané jádro IFS Aplikací obsahuje nejen velmi širokou funkcionalitu, reprezentovanou více jak 60 aplikačními moduly, ale také např. celou škálu moderních metod řízení výroby (Seiban, Kanban, JIT, TOC atd.). Komponentovou architekturu nabízí i jiná světová řešení, IFS ale drží krok před konkurencí způsobem, jakým dokážou udržet tuto architekturu pohromadě. IFS Aplikace umožňují uchovat kompletní kódy zákazníka, které tvoří jeho na míru připravené řešení. Tyto kódy mohou být kdykoliv kompilované (sestavené) nezávisle na tom, v jakém stavu se nachází konkrétní aplikace zákazníka. Díky tomu je možno i po letech dosáhnout stoprocentní rekonstrukce původně instalovaného systému, a pokud jsou k dispozici data, dále pokračovat v práci. Pro zákazníka je tedy podstatné, že jádro neboli základní kód systému se udržuje zvlášť od kódu vlastního zákaznického řešení či customizace.

Síla IFS Aplikace spočívá ve schopnosti širokého přizpůsobení se různým oborům podnikání a jejich rozvoji. Přitom respektují životní cyklus ERP systému a nabízí zákazníkovi takové možnosti, aby po pěti letech jeho užívání dal přednost přechodu na vyšší verzi s vylepšenou funkcionalitou před výběrem zcela nového řešení.

Oborová řešení a procesní modely

IFS Aplikace nejsou tvořeny pouze jádrem, obsahují i integrovaná odvětvová řešení, odrážející celosvětové potřeby konkrétního oboru podnikání. Zajímavým příkladem je IFS Automotive či IFS Defence. Např. IFS Defence vzniklo jako výsledek joint venture mezi světovým lídrem v oblasti vývoje, dodávky a podpory obranných systémů, společností BAE Systems a IFS. Smyslem nasazení odvětvového řešení u zákazníka je standardizace procesů, které již byly ověřeny praxí a existují k nim popsané procesní modely. Ty lze pouze modifikovat a zákazník tak nemusí hledat vlastní cesty pro řízení svých činností.

Ukázka procesního modelu
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Standardní procesní modely a v nich obsažená funkcionalita jsou popsány v interaktivní dokumentaci, která navede uživatele do konkrétního formuláře v aplikaci, kde se požadovaná činnost provádí. Vzhledem k rozsáhlosti systému se pro lepší orientaci koncových uživatelů využívá knihovna rolí, která definuje činnosti role. Role mohou být roztříděny dle času činností (denní činnosti, týdenní, měsíční, základní starost o data atp.) a podle zvoleného schématu pak uživatel pracuje s aplikací.

Technologický koncept

IFS Aplikace jsou postaveny na třívrstvé architektuře. Nezávisle jsou uložena data, klientské prostředí a aplikační logika. Jádro systému tvoří tzv. IFS Foundation zahrnující metodologii a nástroje pro návrh, vývoj, instalaci a správu IFS Aplikací. O úroveň výš stojí nabídka obecných komponent, jejichž funkcionalita se prolíná celým systémem. Příkladem obecné komponenty je Document Management (Správa dokumentů), která umožňuje připojit jakýkoliv typ elektronického dokumentu (aktivní dokument, obrázek) napříč celým systémem, a jeho reprezentant, tzv. sponka, je k dispozici v každém formuláři. Dokumenty je možno navázat i na schvalovací proces. Požadavek na schválení může přijít různými kanály – e-mail, SMS, upozorňující okno, osobní portál atd. Po schválení se dokument posouvá k dalšímu předem definovanému pracovníkovi. Je-li schválení zamítnuto, je o tom informován správce dokumentů, který přijímá opatření.

Další vrstvu tvoří komponenty rozdělené podle hlavních procesů v podniku, které se dále rozdělují dle konkrétní funkcionality.

Přesná specifikace zvolených komponent včetně postupů, jak procesy provádět, je předmětem licence. Součástí dodávky IFS Aplikací jsou rovněž e-learningové materiály, které jsou k dispozici prostřednictvím zákaznického portálu. Pro klienta je však mnohem důležitější dokumentace nastavení. Jedná se o popis standardního nastavení systému, včetně informací, co dané nastavení ovlivňuje a kdo je za ně odpovědný.

Komponentová architektura IFS Aplikací
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Klient, webový přístup a portálové řešení

IFS Aplikace nabízí dvě základní možnosti zobrazení, od nichž se odvíjí způsob práce koncových uživatelů. První z nich představuje klasické zobrazení v prostředí MS Windows. Zde je možno zvolit otevření celé aplikace nebo pouze používané části, upravené např. pro nákup, prodej apod. Druhou možnost pro práci v systému v plném režimu nabízí webový klient.

Standardní obrazovka v prostředí MS Windows
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Webové rozhraní
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Zákazník má při koupi licence k dispozici obě varianty a záleží pouze na tom, čemu dává přednost. Někteří klienti mají dokonce implementovaný vlastní design zobrazení, pod kterým je pro potřeby servisní podpory skryto standardní nastavení.

V rámci systému je nabízeno i portálové řešení (IFS Osobní portál), které je zpoplatněno jako jakákoliv jiná komponenta. Uživatel může využít přednastaveného rozvržení portálu nebo si jej sám upravit. Osobní portál může obsahovat vlastní uspořádané části z IFS Aplikací, ale i věci obecného charakteru, např. kalendář, vývoj kurzu EUR, nově získané zakázky, seznam problémových zákazníků, aktivity a úkoly ze CRM. Na portálu lze nastavit i ukazatele podnikové výkonnosti (Business Performance) jako je vývoj objednávek v čase, a to v různých grafických pohledech (graf, tabulka, celá uživatelská plocha s vyobrazením stavu jednotlivých ukazatelů). Přes portál lze vykazovat i práci na projektech, což využívá mj. i společnost Altec.

IFS Osobní portál
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Speciální druh klienta je nabízen pro PDA zařízení. Toho využívají zaměstnanci pracující v terénu, typicky servisní pracovníci, kteří potřebují mobilní kancelář. Nasazení aplikace na PDA zařízeních nachází uplatnění také ve skladové evidenci. Prostřednictvím čteček čárových kódů se zajišťuje on-line podpora expedice s důrazem na důsledné zajištění "trackingu" neboli sledování zásob. Pokud tedy odchází konkrétní karton z aplikace, odchází i fyzicky.

IFS Mobilní klient
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společností IFS a Altec ... (06.04.2009)
  2. Komponentová architektura a použité technologie ... (06.04.2009)
  3. Plánování a řízení výroby ... (06.04.2009)
  4. Plánování dle DOP a specifika práce s výrobní zakázkou ... (06.04.2009)
  5. Kolaborativní plánování v režimu Multisite ... (06.04.2009)
  6. Řízení vztahů se zákazníky a partnery ... (06.04.2009)
  7. Servis a údržba pro interní i externí potřeby ... (06.04.2009)
  8. Široká paleta nástrojů pro projektové řízení ... (06.04.2009)
  9. Implementační a servisní služby ... (06.04.2009)

06.04.2009 - Hana Klčová - četlo 150869 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: